بستر گربه کلوخه شونده یا غیر کلوخه ای؟ کدام یک بهتر است؟

انواع بستر گربه در یک طبقه بندی کلی به دو دسته بستر گربه کلوخه شونده (Clumping cat litter ) و بستر گربه غیر کلوخه ای (non-clumping cat litter) تقسیم بندی می شوند. این دو واژه درباره این جاذبه ها بسیار شناخته شده هستند اما کسانی که صاحب گربه خانگی می باشند و می ‌خواهند بهترین بستر گربه را خریداری کنند ممکن است از خود بپرسند بسترهای کلوخه ای و غیر کلوخه ای چه نوع بسترهایی هستند؟ چه ویژگی هایی دارند و کدام یک بهتر است؟ چرا نام کلوخه شدن یا انباشته شدن برای این بسترها انتخاب شده است؟

کلوخه-ای-یا-غیرکلوخه-ای-3

در واقع یک تعریف ساده برای بستر گربه کلوخه شونده و غیر کلوخه ای وجود دارد. بسترهای کلوخه ای یا بسترهای انباشته، بسترهایی هستند که در صورت تماس با ضایعات گربه های خانگی، به سادگی به صورت توده هایی در کنار یکدیگر تجمع پیدا می کنند. این یک مزیت بزرگ است، چرا که هم ضایعات را به خوبی جذب می‌ کند و هم تمیز کردن کلوخه ها از باقیمانده بستر گربه در جعبه راحت تر انجام می گیرد. (کت کر تولید کننده بهترین خاک گربه در ایران با کیفیتی بالاتر از نمونه های مشابه خارجی است.)

بستر گربه غیر کلوخه ای یا غیر انباشته، نوعی از بسترها هستند که ذرات آن در اثر تماس با ضایعات گربه به یکدیگر نمی چسبند و همچنان جدا باقی می ماند.

در هر صورت، صرف نظر از اینکه نوع بستر گربه شما در جعبه از چه نوع باشد، باید زباله ها و ضایعات جامد را از داخل بستر جدا کنید. این کار از تجمع بوی نامطبوع و کثیف شدن جعبه گربه جلوگیری می کند.

لازم است در ابتدای بحث دو نکته مهم را خاطرنشان کنیم:

اکثر گربه ها وقتی داخل جعبه روی بستر، کارهای دفع خود را انجام می دهند، معمولاً ضایعات را با پنجه های خود به اطراف پراکنده می کنند و گاهی ممکن است این ضایعات به همراه بستر گربه به بیرون از جعبه بریزد و اطراف را آلوده کند. این حرکت به معنای آن است که در صورتی که از بستر گربه غیر کلوخه ای استفاده کنید، تمام ذرات بستر باضایعات دفعی گربه، خیس می شوند و چون به صورت کلوخه در نمی آید، ذرات دیگر بستر گربه که تمیز هستند را نیز آلوده می کنند؛ یعنی با هم مخلوط می شوند.

در شرایط بالا باید بدانید که چگونه ذرات آلوده را از ذرات تمیز جدا کنید؛ اما حقیقت این است که شما نمی توانید ذراتی را که با هم مخلوط شدند و کلوخه نیستند به راحتی از هم جدا کنید. این در حالی است که در مورد بستر گربه کلوخه ای، تمام ذرات آلوده به صورت توده در می آید و جدا از بقیه ذرات تمیز در جعبه باقی می ماند و به این ترتیب، تصور تمیز کردن جعبه گربه بسیار راحت است. شما ضایعات و بستر گربه که کلوخه شده است را به راحتی با یک قاشقک مناسب خارج می کنید و چیزی که باقی می‌ماند، بستر گربه کاملاً تمیز داخل جعبه است.

در ادامه بحث اجازه دهید بستر گربه کلوخه ای و بستر گربه غیر کلوخه ای را با هم بررسی کنیم.

همچنین این مقاله را می توانید بخوانید:

بستر گربه باید تمیز و بهداشتی باشد

علی رغم تصور بسیاری از افراد که فکر می کنند گربه ها کثیف و آلوده هستند، باید بگوییم گربه های خانگی تمیز و بهداشتی بوده و علاوه بر اینکه به صورت دوره ای توسط دامپزشک معاینه می شوند، سلامت و بهداشت آنها در جعبه نگهداری گربه حائز اهمیت است. گربه های خانگی آموخته اند که داخل بستر گربه، کارهای دفع خود را انجام دهند؛ این موضوع از چند جهت حائز اهمیت است.

مهم این است که بستر گربه کلوخه ای و بستر گربه غیر کلوخه ای باید به صورت روزانه کنترل شود و در صورتی که نیاز به جمع آوری ضایعات و مواد دفعی گربه احساس می ‌شود، این کار در اولین فرصت انجام گیرد؛ در غیر این صورت، بوی نامطبوع و آزاردهنده خواهد شد و بهداشت جعبه گربه هم به خطر می ‌افتد.

این یک امر اجتناب ناپذیر است؛ گربه ها زمانی که بوی مواد دفعی خود را از داخل بستر احساس کنند، وارد آن نمی شوند و به دنبال جای دیگری برای انجام کار دفع خود هستند. اگر در داخل خانه شما امکان تمیز دیگری وجود داشته باشد و بستر گربه را تمیز نکرده باشید، گربه ها به سرعت به سمت یک جای تمیزتر حرکت می کنند و این چیزی است که قطعاً نمی خواهید اتفاق بیفتد.

با این توصیف ها به نظر می ‌رسد حدس می زنید که بستر گربه کلوخه ای از هر جهت مزایای زیادی را دارد. اگر هم در مواردی مشاهده کردید که صاحبان گربه های خانگی بسترهای غیر کلوخه ای استفاده می ‌کنند، قطعاً از روی نا آگاهی آنها خواهد بود؛ چون ترجیح می ‌دهند روزانه زباله ها و ضایعات کلوخه ای را از داخل جعبه بستر گربه تمیز نکنند.

از طرف دیگر، بستر گربه کلوخه ای قیمت بیشتری نسبت به بسترهای غیر کلوخه ای دارند، پس ارزان بودن بسترهای غیر کلوخه ای عامل دیگری است که صاحبان گربه های خانگی به آن روی می آورند.

کدام یک از انواع بستر گربه کلوخه ای یا غیر کلوخه ای را بخریم؟

خرید بستر گربه کلوخه ای از هر نظر ایده ‌آل است؛ مگر آنچه که شما بخواهید نوع غیر کلوخه ای را بخرید که دردسرهای زیادی را باید پشت سر بگذارید.

صحبت ما در مورد بسترهای گربه کلوخه ای یا انباشته است. سعی کنید بسترهایی را انتخاب کنید که زیست تخریب پذیر باشند، یعنی برای محیط زیست هیچ آلودگی ایجاد نمی‌ کنند و به مرور زمان تجزیه می شوند. این نوع بسترها قابل انتقال به سیستم فاضلاب بوده یا می‌ توان از آنها کود کمپوست تهیه کرد.

برخی از بسترهای کلوخه ای بر پایه رس و غیر قابل تجزیه هستند، بنابراین نمی توان آن را در فاضلاب رها کرد. این نوع بسترها ذرات ریز سیلیس را در خود دارند که به سرعت رطوبت را جذب می کند اما می ‌تواند به سرعت به کلوخه تبدیل شود که تمیز کردن جعبه گربه را راحت تر می کند.

برخی از انواع بستر گربه کلوخه ای، حالت پایه و استاندارد دارند، یعنی اثراتی از خاک رس در آن ها دیده می شود. این نوع بسترها درجه کمتر از میزان کلوخه شدن را در تماس با ضایعات و دفع مواد دفعی گربه ایجاد می کنند، اما به اندازه بسترهای کلوخه ای کامل، کارایی ندارند.

اگر از بستر گربه کلوخه ای در حالت استاندارد استفاده کنید، ممکن است کلوخه ها به واسطه کارایی کمتر، به اطراف جعبه یا کف سینی مخصوص این کار بچسبند، بنابراین تمیز کردن جعبه بستر گربه و جمع آوری زباله ها را بسیار دشوارتر می کند.

کلوخه-ای-یا-غیرکلوخه-ای-2

سخن پایانی

همانند بسیاری از خریدهای روزانه، هر چقدر هزینه بیشتری بپردازید و کالای با کیفیت بخرید، مزایای بیشتری دریافت می کنید. این مسئله درباره خرید بستر گربه کلوخه ای و بستر گربه غیر کلوخه ای وجود دارد. به نظر کارشناسان و بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، نتایج نشان داده که تمام انواع بسترهای گربه با کیفیت برای خرید مناسب هستند. بسترهای کلوخه ای از هر نظر، مزایای بیشتری را خواهند داشت.

بستر گربه کلوخه ای، اقتصادی هستند، ارزش زیادی دارند و میزان کلوخه شدن آنها هم قابل توجه است، بنابراین اگر لازم است هزینه بیشتری را برای خرید این نوع بسترها اختصاص دهید، تا هم گربه خانگی شما به راحتی کارهای دفاعی خود را انجام دهد و هم خود شما راحت تر بتوانید بستر گربه را تمیز کنید.

خاک بستر کت کر (CATCARE) با درصد کلامپینگ بالا یا کلوخه شوندگی بالا یکی از بهترین خاک بستر های تولید شده می باشد. ما در کارخانه تولید کت کر همواره به فکر افزایش کیفیت و سلامت پت های دوست داشتنی شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما