خواص خاک گربه در جذب مایعات

آیا از خواص خاک گربه برای جذب مایعات دفعی و ادرار گربه ها اطلاعی دارید؟ آیا می دانید این جذب چگونه انجام می گیرد؟ ظرفیت انواع بستر گربه برای جذب چقدر است؟ میزان جذب توسط بستر گربه تا چه اندازه می تواند به کارآمد بودن بستر مرتبط باشد؟ و ….

تمام موارد فوق از مهم ترین سوالاتی هستند که درباره انواع خاک گربه مطرح می شوند. جذب، یک فاکتور فیزیکی بسیار مهم است. خواص بستر گربه برای جذب مایعات، موضوعی است که در تمام کارخانه های تولیدی این نوع محصولات مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد.

انواع مختلف خاک گربه یک خاصیت اساسی دارند و آن، جذب سریع ادرار گربه و مایعات است. مهم نیست که چه نوعی از خاک گربه را استفاده می کنید، همه آنها به سادگی برای جذب بهتر مواد دفعی گربه ها ساخته شده اند. برخی از انواع خاک گربه بهتر از سایر موارد مواد دفعی گربه را جذب می کنند، بنابراین ممکن است لازم باشد چندین مورد را امتحان کنید؛ تا زمانی که بهترین خاک گربه را متناسب با تمایل گربه خانگی خود پیدا کنید، جستجو ادامه خواهد داشت. انواع بستر گربه در حال حاضر در بازار وجود دارد که بهترین آنها، خاک رس و سیلیس هستند. بیایید با هم نگاهی به متداول ترین انواع بستر گربه و خواص بستر گربه بیاندازیم.

خواص خاک گربه؛ بسترهای سنتی

بستر سنتی خاک رس که عمدتاً از بنتونیت ساخته می شود، نوع اصلی از انواع خاک گربه است که قدمت استفاده از آن به جنگ جهانی دوم باز می گردد. در آن زمان صاحبان گربه ظرف زباله را با خاکستر کوره یا خاک حیاط پر می کردند. در آن زمان از خاک رس فقط برای جذب مایعات نشتی در صنعت استفاده می ‌شد، تا اینکه یک دریانورد جوان و باهوش متوجه شد که خاک رس که در کارخانه پدرش تولید میشد، دارای خواص جذبی بسیار عالی است و برای جذب ضایعات گربه‌ ها هم بسیار خوب اثر است. نتایج مطالعات و تحقیقات نشان می دهند که بستر معمولی خاک رس تقریباً معادل وزن خود، مایعات را جذب می کند. خاک گربه تا زمانی که بیش از حد اشباع نشود اثر نامطلوب رطوبت و بو را به حداقل می رساند؛ درست در این مرحله است که باید خاک گربه را عوض کنید.


همچنین این مقاله را می توانید بخوانید:

خواص بستر گربه کلوخه شونده یا انباشته

خواص بستر گربه از نوع بستر کلامپینگ (clumping) یا کلوخه ای در جذب مایعات بسیار قابل توجه است. این بسترها نیز از خاک رس ساخته می شوند، اما نوع دیگری از خاک رس به نام بنتونیت سدیم هستند. این ماده حتی نسبت به بسترهای غیرکلوخه ای، خاصیت جذب بیشتری دارد و در صورت خیس شدن، تا حدود 15 برابر حجم خود، حجیم می شود. برخلاف بسترهای سنتی، بنتونیت سدیم دار در تماس با مایع به هم می چسبد و توده های جامد ایجاد می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که توده های جامد و همچنین هر گونه زباله جامد را در طول برنامه روزانه از داخل جعبه بستر گربه بردارید.

خواص بستر گربه از جنس سیلیس

خواص بستر گربه بستر گربه از جنس سیلیس با سایر انواع بستر گربه کاملاً متفاوت است. این نوع بستر که از ماسه، با ترکیبات دی اکسید سیلیس، اکسیژن و آب تشکیل شده است، شبیه کریستال های کوچک به نظر می رسد. تکه‌ های سفید با ظاهری مرواریدی و کروی بسیار جاذب هستند و توانایی بالا جذب مایعات را تا 40 برابر وزن خود دارند – طبق تحقیقات، این میزان تقریباً سه برابر قدرت جذب خاک ‌های انباشته یا بسترهای کلوخه ای است. بسترهای گربه از جنس سیلیکا برای انباشته شدن طراحی نشده است، بلکه هر قطعه جداگانه می تواند رطوبت را جذب کند. اگر گربه خانگی شما همیشه در یک گوشه مشخص ادرار کند سیلیس به سرعت و بیش از حد اشباع می شود، بنابراین هم زدن کریستال ها و حذف مواد زائد جامد به صورت روزانه مهم است.

یک نکته مهم درباره استفاده از انواع خاک گربه وجود دارد. اگر مشاهده کردید که خاک گربه داخل جعبه بوی بد دارد، برای اینکه از رشد باکتری ها جلوگیری کنید می توانید مقداری جوش شیرین روی بستر بپاشید. دفعه بعد که کل بستر گربه را عوض کردید، مقداری جوش شیرین هم کف جعبه بریزید. با خشک کردن مداوم جعبه بستر گربه می توانید بستر را برای مدت طولانی تری تازه نگه دارید.

جذب مایعات خاک بستر

خاک گربه چگونه عمل می کند؟

اکنون که با خواص خاک گربه آشنا شدیم، بهتر است درباره اینکه خاک گربه چگونه عمل جذب را انجام می دهد نیز مواردی را بررسی کنیم. وقتی صحبت از بهداشت شخصی می شود، گربه ها متعصبان چهارپا در طبیعت هستند. آن‌ ها هر روز ساعت‌ ها را صرف لیسیدن دست و پای خود می ‌کنند و در عین حال مواد دفعی خود را به طور غریزی دفن می ‌کنند. اعتقاد بر این است که ساختار بدن گربه ها در آب و هوای بیابانی تکامل یافته است و بدن آنها را در بازیافت آبی که می نوشند بسیار سازگارتر می کند. لازم به ذکر است که این نوع تکامل است که باعث می شود ادرار آنها بسیار غلیظ باشد.

از زمانی که مصریان باستان برای اولین بار گربه ها را در خانه های خود نگهداری می کردند، مراقبان این حیوانات مجبور بودند با بوی تعفن دست و پنجه نرم کنند. جعبه ‌های خاک گربه پر از شن خاک اره یا براده‌ های چوب با بوی نامطلوب و آزاردهنده آن مطابقت نداشتند، بنابراین مالکیت گربه‌ های خانگی معمولاً محدود به کسانی بود که می توانستند چنین وضعی را تحمل کنند.

با این حال یک کشف تصادفی در سال 1947 توسط یک تاجر میشیگانی به نام ادوارد لو، برای صاحبان گربه‌ های خانگی که با سخت ‌کوشی از آنها مراقبت می کردند، آرامش و خبر خوبی به همراه داشت. ادوارد لو، این ماده را Kitty Litter نامید.

ادوارد لو که در سال 1995 در 75 سالگی درگذشت، برای پدرش کار می کرد و خاک اره، ماسه و سایر جاذب های روغن و گریس را به کارخانه ها و دیگر محیط های صنعتی می رساند. یک روز همسایه او که به گربه ها بسیار علاقه داشت با او تماس گرفت تا برای جعبه گربه خود شن سفارش دهد.

ادوارد لو در یک جرقه فکری الهام بخش، به او یک جایگزین آزمایشی را پیشنهاد داد که پدرش به عنوان جاذب روغن و گریس آن را امتحان می کرد: تکه های ریز خاک رس. دوست ادوراد، این پیشنهاد را پسندید. این اولین مسیری بود که باعث شد بستر گربه به دنیا معرفی شود.

خاک رس، یک ماده طبیعی متخلخل است؛ این ماده، پر از حفره های میکروسکوپی بی شمار است که می تواند مقادیر زیادی مایع را جذب کند. خاک رس خام، متشکل از ذرات بسیار ریز ماده معدنی مبتنی بر سیلیکات است که اندازه آن طبق تعریف، کمتر از 1.256 میلی متر است. این بدان معناست که حدود 6500 ذره باید در یک راستا قرار گیرند تا به اندازه یک اینچ طول داشته باشند. این همان ماده خمیری است که برای ساخت سفال و آجر استفاده می شود.

هنگامی که خاک رس از زمین به دست می آید، معمولاً حدود 30 درصد رطوبت دارد. برای تهیه بستر گربه، تکه های بزرگ را به قطعات کوچک تر تبدیل می کنند و به دستگاه خشک کن فرستاده می شود.

بستر گربه انباشته یا کلوخه ای، که هنگام خیس شدن به هم متصل می شود، با ذرات کوچک تر و انواع مختلفی از خاک رس، که معمولاً بنتونیت نامیده می شود، ساخته می شود و با سایر رس های استاندارد، که اسمکتیت نام دارند، مخلوط می شود. ذرات بنتونیت مرطوب به طور طبیعی به هم می چسبند. در سطح رطوبت 5 درصد، بستر گربه معمولاً فضای داخلی کافی برای جذب، تقریباً معادل وزن خود دارد.

خاک رس علاوه بر ویژگی های جاذب دارای ویژگی های ثانویه ای است که آن را برای جعبه های بستر گربه ایده آل می کند. خاک رس، ترکیبی غیر آلی است، بنابراین باکتری ها نمی توانند از آن تغذیه کنند، رشد کنند و همچنین بو را به طور طبیعی کنترل می کند.

آمونیاک در ادرار گربه ها که به راحتی تبخیر می ‌شود و قوی‌ ترین قسمت ادرار گربه را ایجاد می ‌کند، به اتم ‌های هیدروژن باردار روی سطح خاک رس متصل می ‌شود و یون ‌های آمونیوم را تشکیل می ‌دهد. این یون ها به راحتی تبخیر نمی شوند و بنابراین به سطح خاک رس، متصل باقی می مانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما