مهم ترین مشکلات خاک گربه چیست و چگونه آنها را برطرف کنیم؟

آنهایی که گربه های خانگی را نگهداری می کنند، به طور معمول با مهمترین و متداول ترین مشکلات خاک گربه سر و کار دارند. گربه ها حیوانات خانگی هستند که به نظافت خود بسیار اهمیت می دهند، بنابراین تمیز کردن خاک گربه، جمع کردن زباله ها و پسماندها و تعویض به موقع خاک گربه از اهمیت فوق ‌العاده ‌ای برخوردار است. پیشنهادهای زیادی به صاحبان گربه های خانگی داده می شود تا بتوانند به درستی از این حیوانات نگهداری کنند. گربه ها به اندازه ای سختگیر هستند که حتی درباره نوع خاک گربه که استفاده می کنید، نیز حساسیت به خرج می‌ دهند. مشاهده می کنید که خاک گربه بیش از آنچه برخی افراد فکر می کنند، حائز اهمیت است.

یک قاعده کلی این است که شما باید خاک گربه را به گونه ای انتخاب کنید که گربه شما به آن علاقه مند باشد؛ در غیر این صورت برای انجام کارهای دفعی خود به خارج از جعبه، جایی در گوشه خانه شما خواهد رفت. اینکه چه تعداد جعبه خاک گربه یا جعبه جمع آوری زباله نیاز دارید، به حیوان خانگی شما و میزان تولید ضایعات بستگی دارد. ابعاد و اندازه گربه مشخص می کند که شما به جعبه کوچک نیاز دارید یا به جعبه های بزرگ و اینکه آنها از چه جنسی باید باشند.

اگر چندین گربه خانگی دارید باید چندین جعبه برای خاک گربه بخرید. خرید تعداد بیشتری جعبه یکی از مهمترین مشکلات خاک گربه است که خانواده ها با آن روبرو هستند؛ به این صورت که اگر دو گربه خانگی در یک آپارتمان وجود داشته باشد، گربه ها هرگز به جعبه هایی که متعلق به خود نیستند، نخواهند رفت؛ چرا که متوجه بو و تغییر شرایط فیزیکی خواهند شد. اگر بچه گربه نگهداری می کنید حتماً خاک گربه را باید به دقت عوض کنید تا مجبور نباشید که جعبه های جدید بخرید که جای اضافه اشغال می کنند.

کسانی که چندین جعبه خاک گربه را خریداری می کنند با این مشکل مواجه هستند که باید هر جعبه را در جاهای مختلف قرار دهند؛ چون گربه ها در مکان های مختلفی رفت و آمد می ‌کنند، بنابراین خرید جعبه اضافی و قرار دادن آن در یک مکان مناسب به دور از جعبه های دیگر می تواند از دیگر مهمترین مشکلات بستر گربه باشد؛ زیرا تمام جعبه ها نیاز به تعویض و بازرسی مداوم دارند.

همچنین این مقاله را می توانید بخوانید:

مشکلات بستر گربه

زمان تعویض خاک گربه چه موقع است؟

یکی از مهم ترین چالش ها و مشکلات خاک گربه این است که اغلب افراد نمی دانند که بهترین زمان تعویض خاک گربه چه موقع است. طیف گسترده‌ای از جعبه ها برای خاک گربه وجود دارد. برخی از جدیدترین مدل ها، جعبه های خود تمیز شونده هستند, به این صورت که به صورت هوشمند، خاک گربه را تمیز می کند. البته این نوع جعبه ها گران قیمت هستند و هر کسی نمی تواند آنها را خریداری کند.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که عموم افراد که صاحب گربه خانگی هستند باید به صورت سنتی بستر گربه را بازرسی کنند و چنانچه مشاهده کنند که ظرفیت بستر برای جمع ‌آوری ضایعات تمام شده است، تعویض کامل بستر گربه ضرورت دارد.

انتخاب انواع خاک گربه

یکی دیگر از مهمترین مشکلات خاک گربه این است که کدام یک از انواع موجود در بازار، بهترین نمونه هستند. انواع مختلفی از خاک گربه در بازار وجود دارد. متداول‌ترین و پرمصرف ترین نمونه ها شامل بستر خاک رس، بستر کلوخه ای، بسترهای سیلیکاژل و کریستالی و انواع بستر بر پایه گیاهی که زیست تخریب پذیر می باشند، پیشنهاد می ‌شوند.

اکثر گربه ها، بسترهای دانه ریز را ترجیح می دهند، چون نرمی بیشتری را زیر پاهای خود احساس می کنند. بسترهای کلوخه ای که در تماس با مواد دفعی گربه به صورت کلوخه در می ‌آیند، انتخاب بهتری هستند، چون جمع آوری کلوخه ها راحت تر انجام می گیرد و می توانند به راحتی بو و مایعات را جذب کنند؛ همچنین گرد و غبار زیادی تولید نمی‌کنند. بسترهای سیلیکاژل و بستر کلوخه شونده، بهترین انتخاب هستند.

مشکلات خاک بستر گربه

برخی گربه ها از جعبه خاک گربه استفاده نمی کنند

یکی دیگر از رایج‌ ترین مشکلات خاک گربه این است که برخی از انواع گربه ها هیچ تمایلی ندارند از جعبه خاک گربه استفاده کنند. دلایل زیادی برای این رفتار عنوان شده است. اگر گربه ها از سوی یک عامل فیزیکی در جعبه دچار ناراحتی باشند، هرگز به داخل جعبه نخواهند رفت. از طرف دیگر ممکن است گربه ها در مورد خاک گربه، دچار استرس و احساس منفی شوند؛ که در این صورت از وارد شدن به جعبه خاک گربه خودداری می کنند.

برخی از مشکلات پزشکی که در گربه ها وجود دارد می ‌تواند مانع از آن شود که برای کارهای دفعی خود به داخل جعبه خاک گربه بروند. ممکن است گربه ها مشکلات دستگاه دفع داشته باشند؛ یا در مورد بالا و پایین رفتن از جعبه خاک گربه احساس ناراحتی کنند. برخی از گربه های مسن تر ممکن است در پیدا کردن جعبه خاک گربه دچار مشکل باشند، چون به تدریج قدرت شناخت خود را از دست داده ‌اند.

چگونه مشکلات خاک گربه را حل کنیم؟

اگر حیوان خانگی دارید و با مشکلات خاک گربه مواجه می باشید، بهترین راهکار این است که در ابتدا عامل ایجاد مشکل را شناسایی کنید. در هر یک از موارد فوق زمانی که مشاهده می کنید برای گربه خانگی شما مشکلات و چالش هایی به وجود آمده، در ابتدا با دامپزشک مشورت کنید. شاید لازم باشد نوع خاک گربه را عوض کنید. ممکن است به تعویض جعبه خاک گربه نیاز داشته باشید؛ یعنی باید مدل جعبه را از گزینه های دیگری انتخاب کنید.

در بسیاری موارد، بازرسی و کنترل خاک گربه به ‌صورت هفته ای یک بار یا دو بار ضرورت دارد؛ اما این احتمال وجود دارد که باید به صورت روزانه داخل جعبه را کنترل کنید تا از بروز مشکلات شدیدتر جلوگیری نمایید.

اگر برای خرید خاک گربه نیاز به مشاوره دارید، حتماً از کسانی که در این کار تجربه کافی دارند کمک بگیرید. یکی از مشکلات خاک گربه، انتخاب نوع مناسب آن است؛ چون باید با شرایط گربه خانگی شما سازگار باشد. خاک گربه با کیفیت خریداری کنید و مطمئن باشید که از مشکلات متداول رهایی خواهید داشت. ما خاک گربه کت کر (CATCARE) را بر روی طیف وسیعی از گربه در انواع نژاد ها امتحان کرده ایم و با اطمینان به شما استفاده از این خاک را پیشنهاد می کنیم.

منبع:

https://www.humanesociety.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما