آموزش کامل شستن گربه خانگی

به‌طورکلی گربه‌ها در بین حیواناتی جای می‌گیرند که به نظافت خود بسیار اهمیت می‌دهند؛ اما بااین‌حال گاهی اوقات نیاز است نسبت به شستن گربه خانگی خود اقدام کنید. گربه‌ها حیوانات بسیار بازیگوشی هستند که از دیوار راست بالا می‌روند؛ به همین علت ممکن است گاهی در چاله پر از گل بیفتند که جز شستشوی آن‌ها چاره دیگری نخواهید داشت.

با این کار از عفونت پوستی و سایر مشکلات مرتبط با سلامتی جلوگیری به عمل خواهید آورد. اگر قصد حمام کردن گربه در خانه را دارید، باید به دنبال یک راهنمای جامع باشید. این مقاله به کمک شما خواهد آمد تا بتوانید گربه عزیز خود را به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی حمام کنید. تا انتهای این مطلب دنبال‌کننده ما باشید.

جامع‌ترین نکات برای حمام کردن گربه در خانه

جامع‌ترین نکات برای حمام کردن گربه در خانه

با جامع‌ترین راهنمای شستشوی گربه خانگی آشنا شوید

در ابتدا باید بسنجید به چه لوازمی برای شستشوی گربه خود نیاز دارید؟ قبل از اینکه برای شستشوی گربه خود آماده شوید، حمام را چک کنید و مطمئن شوید آیا تمام لوازم مورد نیاز را در دسترس دارید یا خیر؟ شامپو مخصوص گربه، وان مخصوص، دستکش برای جلوگیری از چنگ زدن گربه، پارچ، حوله، برس و… در بین مهم‌ترین لوازم برای حمام کردن جای می‌گیرند. بعد از اینکه این تجهیزات را آماده کردید، نوبت به شستن گربه خانگی خود می‌رسد. در اینجا چند مرحله وجود دارند که در صورت دنبال کردن آن‌ها می‌توانید از یک تجربه بسیار فوق‌العاده بهره ببرید.

ناخن‌های گربه خود را کوتاه کنید و به او آرامش ببخشید

به‌عنوان اولین و مهم‌ترین راهنمای شستشو نیاز است نسبت به کوتاه کردن ناخن‌های گربه خود اقدام کنید. به‌طورکلی گربه‌ها ممکن است هنگام قرار گرفتن در آب هیجان‌زده شده و همین موضوع باعث شود به دست شما چنگ بیندازد؛ ازاین‌رو به شما پیشنهاد می‌دهیم ناخن‌های گربه خود را کوتاه کنید و یا از دستکش‌های مخصوص این کار بهره ببرید.

البته مراقب باشید به گربه خود آسیب نزنید. حتماً آرامش لازم را به گربه خود ببخشید و برای آرام کردن وی سعی کنید از پاداش و تشویقی بهره ببرید. حرف زدن با گربه می‌تواند از میزان استرسی که دارد، کم کند. کاملاً طبیعی است اگر گربه شما آرام و قرار نداشته باشد. برای اینکه از استرس گربه خود کم کنید، اجازه دهید تنها دو پای او در آب بماند. همچنین از ابتدا تا انتهای شستن گربه خانگی، از نوازش کردن او دست نکشید.

کوتاه کردن ناخن‌های گربه و آرامش بخشیدن به او

کوتاه کردن ناخن‌های گربه و آرامش بخشیدن به او

وان گربه را با آب ملایم پر کنید

اگر از یک وان کوچک استفاده کنید، کار شما راحت‌تر از آن چیزی خواهد شد که تصور می‌‌کنید. حتماً به دمای آب توجه کنید که بالا نباشد؛ زیرا در این صورت باعث آسیب رساندن به گربه خود خواهید شد. گربه را به‌آرامی درون وان بگذارید و اجازه دهید به دمای آب عادت کند. زمانی که گربه شما در وان نشسته است، می‌توانید از غذاهای مورد علاقه وی برای آرامش بخشیدن بهره برید. البته باید از خوراکی‌هایی استفاده کنید که قابلیت لیس زدن داشته باشند. بستنی‌های مخصوص می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

با این کار باعث خواهید شد حواس گربه‌تان پرت شود و در نهایت بتوانید از فرصت به وجود آمده در جهت حمام کردن حیوان خانگی خود بهره ببرید. لازم به ذکر است خیس کردن گربه باید مقطعی انجام گیرد. شما می‌توانید از یک پارچ و یا ظرف گود برای خیس کردن گربه خود استفاده کنید. برای انجام این کار از شانه گربه خود شروع کنید. البته برخی از افراد ترجیح می‌دهند از مراکز معتبر در جهت حمام کردن گربه خود بهره ببرند. اگر شما نیز جزو همین افراد قرار می‌گیرید، باید درباره هزینه شستشوی گربه به کسب اطلاعات بپردازید.

استفاده از وان برای شستن گربه خانگی

استفاده از وان برای شستن گربه خانگی

نوبت به استفاده از شامپو می‌رسد

برای شستن گربه خانگی باید از شامپوهای مخصوص بهره ببرید. اگر شامپوی شما دارویی است، حواستان باشد برای شستشوی سر گربه از آن استفاده نکنید. استفاده از شامپو باید طبق دستورالعمل‌هایی انجام شوند که روی قوطی نوشته شده‌‌اند. برای شستشوی گربه شامپو را با کمک انگشتان خود روی سطح پوست پخش کنید و در این حین از ماساژ دادن وی غافل نشوید. حواستان باشد برای شستن گربه از شامپوی زیادی استفاده نکنید؛ زیرا این کار آبکشی را بسیار سخت می‌کند.

شامپوهایی که دارویی هستند، بیشتر از پنج دقیقه نباید روی بدن گربه باقی بمانند. برای اینکه از سلامت گربه خود مطمئن شوید، پیشنهاد می‌دهیم از شامپوهای طبیعی استفاده کنید. در این نوع از شامپوها هیچ نوع ماده‌ای همچون رنگ، صابون، سولفات و فتالات به کار نرفته‌اند. برای آبکشی گربه خود باید نهایت دقت را به کار بگیرید. حتماً آرام‌آرام روی پوست گربه خود آب بریزید و سپس با کمک انگشت بررسی کنید آیا تمامی آثار کف از بین رفته‌اند یا خیر؟ چندین بار پارچ را پر از آب کنید و روی گربه خود بریزید تا از این طریق مطمئن شوید پوست او به‌خوبی تمیز شده است.

گوش‌های گربه خود را از یاد نبرید

تمیز کردن گوش‌ها یکی از مراحل مهم هنگام شستن گربه خانگی است. بدین منظور می‌توانید یک پنبه را خیس کنید و آن را به‌آرامی درون گوش گربه فرو ببرید. البته حواستان باشد آن را فشار ندهید؛ زیرا گربه شما بسیار اذیت خواهد شد. البته درصورتی‌که احساس می‌کنید گوش گربه شما چندان کثیف نیست، بدون هیچ مشکلی می‌توانید از این مرحله صرف‌نظر کنید.

تمیز کردن گوش‌های گربه با کمک پنبه

تمیز کردن گوش‌های گربه با کمک پنبه

حالا صورت و سر گربه خود را بشویید

به‌عنوان مهم‌ترین راهنمای شستشوی گربه باید به یک نکته مهم اشاره کنیم. گربه‌ها علاقه‌ای به ریختن آب روی صورت و سر خود نشان نمی‌دهند؛ به همین علت باید آب را در دستان خود پر کنید و از این طریق صورت و سر او را بشویید. همان‌طور که اشاره کردیم در این مرحله استفاده از مواد شوینده ممنوع است.

گربه خود را از وان بردارید و او را خشک کنید

حالا که شستن گربه خانگی به اتمام رسیده است، باید او را از وان جدا کنید و برای مرحله خشک کردن آماده شوید. در ابتدا گربه خود را روی یک حوله قرار دهید تا رطوبت او باعث خیس شدن زمین نشود. حالا با کمک حوله نرم آن‌قدر بدن او را ماساژ دهید تا آب به‌خوبی گرفته شود. در این مرحله ملایمت را باید چاشنی کار خود قرار دهید.

اگر گربه شما دارای موهای بلندی است، می‌توانید از یک سشوار برای خشک کردن موهای او استفاده کنید. البته حواستان باشد دمای سشوار بالا نباشد؛ زیرا با این کار تنها به گربه خود آسیب وارد می‌کنید. گربه‌ها نوازش را دوست دارند. می‌توانید آن‌ها را روی یک تخت نرم و گرم قرار دهید و سپس آرام مشغول ماساژ دادن آن‌ها شوید. با این کار تجربه یک حمام عالی را برای گربه خانگی خود رقم خواهید زد.

جدا کردن گربه از وان و خشک کردن او

جدا کردن گربه از وان و خشک کردن او

سخن آخر

یکی از سخت‌ترین کارهایی که دارندگان حیوانات خانگی همچون گربه باید انجام دهند، شستشو و حمام کردن است. گربه‌ها از جمله حیواناتی هستند که چندان به آب روی خوش نشان نمی‌دهند؛ ازاین‌رو کار شما بسیار دشوار خواهد بود. در این مطلب سعی کردیم به ارائه نکاتی بپردازیم که هنگام شستشوی گربه خانگی به کمک شما خواهند آمد. به‌عنوان‌مثال شما در ابتدا باید تجهیزات لازم را تهیه کنید و سپس فرایند شستشو را استارت بزنید.

تهیه شامپوی مناسب یکی از مهم‌ترین نکات هنگام شستن گربه خانگی است. همچنین برای اینکه از آسیب‌های فیزیکی در امان باشید، پیشنهاد می‌کنیم از یک دستکش مخصوص بهره ببرید. به‌طورکلی گربه‌ها از جمله حیوانات دوست‌داشتنی به‌حساب می‌آیند که نیاز به مراقبت بالایی در زمینه‌های مختلف دارند. تهیه خاک گربه مناسب یکی از آن‌ها است. اگر به‌عنوان صاحب گربه خانگی به دنبال مناسب‌ترین خاک بستر هستید، مجموعه کت کر می‌تواند به کمک شما بیاید. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی درج‌شده در سایت با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید.

منابع:

https://www.wikihow.com

https://petkeen.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما