خاک گربه را چند وقت یکبار باید تعویض کنیم؟

تعویض خاک گربه امری است که کلیه صاحبان گربه‌های خانگی باید آشنایی کاملی با آن داشته باشند. خاک گربه نقش مهمی در نظافت و بهداشت گربه‌ها دارد و به همین جهت باید به آن اهمیت بدهید. بسیاری از افراد پرسش‌های مختلفی را در رابطه با بهترین زمان عوض کردن خاک گربه مطرح می‌کنند و به دنبال پاسخی برای این پرسش‌ها هستند. در ادامه متن با ما همراه باشید تا پاسخ این پرسش که خاک گربه را چند وقت یکبار باید تعویض کنیم را بدهیم.

چند وقت یکبار خاک گربه را تعویض کنیم

چند وقت یکبار خاک گربه را تعویض کنیم

 

خاک گربه چیست؟

به طور کلی، گربه‌سانان معمولاً بر روی ادرار و مدفوع خود خاک می‌ریزند. این موضوع نه تنها در رابطه با گربه‌های خانگی، بلکه در بین گربه‌های وحشی موجود در طبیعت نیز مشاهده می‌شود. ریختن خاک بر روی ادرار و مدفوع علاوه بر اینکه منجر به بهداشت کلی محیط زندگی گربه‌ها می‌شود، می‌تواند آن‌ها را از تهدید شکارچیان مختلف دور نگه دارد. این موضوع اگرچه در رابطه با گربه‌های خانگی صادق نیست (زیرا در معرض خطر شکارچیان قرار ندارند) اما در هر صورت می‌توان از آن به عنوان یک امر کاملاً غریزی یاد کرد.

حتی بچه گربه‌ها نیز این امر را از مادران خود یاد می‌گیرند و در ادامه زندگی آن را دنبال می‌کنند. گربه‌های خانگی نیاز به ظرف خاک گربه دارند. به این ظرف، لیتر باکس (litter box)‌ گفته می‌شود. شما باید خاک گربه را در این ظرف یا جعبه قرار دهید تا گربه در زمان انجام مدفوع یا ادرار به همین ظرف مراجعه کند. پس از اجابت مزاج، گربه بر روی ادرار و مدفوع خود در لیتر باکس خاک می‌ریزد. در تعویض خاک گربه باید به همین نکته مهم توجه کرد.

همچنین این مقاله را می توانید بخوانید:

ظرف خاک گربه را کجا بزاریم

این موضوع برای افرادی که از گربه‌های خانگی نگهداری می‌کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. ریختن خاک بر روی ادرار و مدفوع توسط گربه‌ها منجر به آن می‌شود که بوی نامطبوع مربوط به این موارد در خانه شما نپیچد و از سوی دیگر میزان گسترش آلودگی کاهش پیدا کند. استفاده از خاک گربه یک امر کاملاً ضروری به شمار می‌آيد و به هیچ نباید آن را نادیده بگیرید.

 

چرا خاک گربه باید عوض شود؟

با گذشت زمان و تجمع ادرار و مدفوع در درون لیتر باکس، لازم است که خاک گربه خود را به طور کامل عوض کنید. ادرار و مدفوع موجود در خاک گربه منجر به چسبیده شدن ذرات متفاوت آن می‌شوند و این امر گلوله‌های خاکی مختلفی را در درون لیتر باکس به وجود می‌آورد.

ادامه یافتن این روند عملاً امکان استفاده گربه از خاک موجود در لیتر باکس را از او می‌گیرد. از سوی دیگر، باید به این نکته اشاره کنیم که گربه‌ها حیواناتی هستند که به بهداشت خود و محیط زندگی‌شان اهمیت بسیار زیادی می‌دهند. این حیوانات به هیچ وجه دوست ندارند در ظرفی ادرار و مدفوع کنند که خاک مناسبی نداشته باشد.

خاک گربه را باید به عنوان یک جز حیاتی برای نگهداری صحیح از گربه خود در نظر داشته باشید. افزون بر این موارد، عوض نکردن خاک گربه می‌تواند منجر به افزایش میزان آلودگی‌های خطرناک در درون خانه شما شود. طبیعتاً وقتی که گربه خاک مناسبی برای پنهان کردن ادرار و مدفوع نداشته باشد، آن‌ها را به همان شکل رها می‌کند و همین امر احتمال انتقال آلودگی‌های موجود در ادرار و مدفوع آن‌ها به شما را افزایش می‌دهد. به همین جهت تعویض خاک گربه باید با دقت صورت بگیرد.

اگر مشاهده کردید که گربه شما از انجام ادرار و مدفوع در لیتر باکس خود خودداری می‌کند، بهتر است به خاک موجود در آن نگاهی بیندازید. معمولاً گربه‌ها عدم رضایت خود از خاک لیتر باکس را به شما نشان می‌دهد. این وظیفه شماست که به عنوان یک صاحب گربه، نسبت به تعویض خاک مدنظر اقدام کنید. نگران نباشید، این کار وقت زیادی از شما نخواهد گرفت.

تعویض خاک گربه

تعویض خاک گربه

بهترین زمان برای تعویض خاک گربه

حال بیایید به اصل مطلب یعنی بهترین زمان ممکن جهت عوض کردن خاک گربه بپردازیم. حقیقتاً هیچ کسی نمی‌تواند یک زمان مشخص را برای انجام این موضوع به شما پیشنهاد بدهد، زیرا تعویض کردن خاک گربه خود به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما شما هر روز باید خاک گربه خود را با بیلچه خاک گربه تمیز کرده و به صورت هفتگی کل خاک گربه را تعویض کنید تا از انتشار بو و آلودگی در محیط منزل جلوگیری شود.

اولین موردی که می‌تواند بر روی این موضوع اثر بگذارد، میزان دفعات ادرار یا مدفوع کردن گربه شماست. اگر گربه‌ای دارید که در طول شبانه روز به دفعات بسیار زیادی ادرار یا مدفوع می‌کند، طبیعتاً باید در بازه‌های زمانی کوتاه مدت خاک موجود در لیتر باکس او را به طور کامل عوض کنید. اگر گربه شما با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کند نیز باید به فکر پیروی از همین راهکار باشید.

مورد دیگری که در این مورد موثر است را می‌توان تعداد گربه‌ها دانست. در خانه‌ای که چندین گربه زندگی می‌کنند، خاک گربه خیلی سریع حالت ابتدایی خود را از دست می‌دهد و نیاز به تعویض آن حس خواهد شد. اگر بیش از دو گربه را به سرپرستی گرفته‌اید، نسبت به بررسی مداوم خاک لیتر باکس اقدام کنید.

کیفیت خاک گربه مورد دیگری است که می‌تواند بر روی بازه‌های زمانی مربوط به تعویض خاک گربه اثر بگذارد. برخی از خاک‌ها دارای کیفیت مناسبی نیستند و به همین دلیل تنها پس از چند بار استفاده دیگر گربه به سراغ آن‌ها نمی‌رود. بهتر است به جای خرید خاک‌های بی‌کیفیت و ارزان قیمت، تهیه خاک‌های گران‌تر، اما باکیفیت بالاتر را در نظر داشته باشید. این نوع از خاک گربه اگرچه گران‌تر هستند، اما عمر مفید بالاتری دارند و در نتیجه لازم نیست همواره به فکر تعویض آن‌ها باشید.

بنابراین، می‌‌توان بیان کرد که شما تعیین‌کننده بهترین زمان رای تعویض کردن خاک گربه خود هستید. در صورتی که می‌بینید خاک گربه دیگر برای پوشاندن ادرار و مدفوع گربه مناسب نیست، سریعاً دست به کار شوید و آن را تعویض کنید.

نکات مهمی در مورد روش تعویض خاک گربه

حال که در مورد زمان عوض کردن خاک گربه صحبت کردیم، بهتر است به نکاتی مهمی در این مورد نیز اشاره داشته باشیم. اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، رعایت بهداشت در زمان تعویض خاک است. لطفاً وقتی که قصد دارید خاک گربه خود را عوض کنید، دستکش بپوشید. دستکش‌های بهداشتی از انتقال بیماری‌ها و باکتری‌های گوناگون به شما جلوگیری می‌کنند. حتی اگر از سلامت کامل گربه خود مطمئن هستید نیز نباید بدون دستکش‌های بهداشتی دست به خاک لیتر باکس بزنید.

نکته دیگر استفاده از کیسه زباله مقاوم برای دور ریختن خاک گربه است. از کیسه‌های نایلونی مخصوص باکیفیت بالا برای دور ریختن خاک گربه خود استفاده کنید تا در زمان قرار دادن این خاک در درون سطل زباله، محتویات آن به بیرون تراوش نکند. اکثر افراد به این نکته مهم توجه نمی‌کنند و در نتیجه خود و افراد خانوادشان را در معرض بیماری‌های گوناگونی قرار می‌دهند.

بلافاصله پس از خارج کردن خاک گربه قبلی، نسبت به تعویض خاک گربه جدید در درون لیتر باکس اقدام کنید. ممکن است در فاصله زمانی تعویض خاک، گربه شما نیاز به خالی کردن ادرار و یا مدفوع خود داشته باشد و بدون وجود خاک مناسب طبیعتاً نمی‌تواند این کار را به شکل صحیح انجام دهد. میزان خاکی که در درون لیتر باکس می‌ریزید باید با اندازه ظرف تناسب کاملی داشته باشد. به هیچ وجه لیتر باکس را از خاک گربه سر ریز نکنید، این کار نیز می‌‌تواند منجر به انتقال آلودگی‌های گوناگون از طریق ادرار و مدفوع شود.

بهترین نوع خاک گربه کدام است؟

انتخاب بهترین خاک گربه نیز به شما بستگی دارد و نمی‌توان یک برند مشخص را پیشنهاد کرد. توصیه می‌‌کنیم به سراغ برندهایی بروید که در این زمینه شناخته شده‌ هستند می‌توان به خاک ارائه شده توسط آن‌ها اطمینان کامل داشت. خوشبختانه امروز تنوع بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد و شما می‌‌توانید انواع خاک گربه را با نازل‌ترین قیمت ممکن خریداری کنید.

تولیدی خاک گربه با برند کت کر یکی از بهترین و با کیفیت ترین خاک گربه های موجود در ایران را تولید می کند. خاک گربه کت کر را پت شاپ شهر خودتان درخواست کنید. همچنین می توانید جهت دریافت نمایندگی فروش و توزیع خاک گربه با ما تماس بگیرید.

تمیز کردن خاک گربه

تمیز کردن خاک گربه

آیا می‌‌‌توان خاک گربه را دوباره استفاده کرد؟

امکان استفاده مجدد از خاک گربه حتی پس از شستن و یا خشک کردن آن وجود ندارد. این یکی از تصورات نادرست در مورد خاک گربه است که برخی از کاربران ممکن است با آن مواجه شوند. حتی برترین نوع از خاک گربه قابلیت استفاده مجدد را ندارد و شما نمی‌توانید دوباره آن را به لیتر باکس برگردانید.

شاید در آینده شاهد نوعی خاک گربه باشیم که چنین قابلیتی را در اختیار ما قرار دهد، اما تاکنون چنین محصول خاصی تولید نشده است.

سخن پایانی

تئوری‌ها و نظرات گوناگونی در مورد تعویض خاک گربه وجود دارد، اما در نهایت این شما هستید که باید با توجه به شرایط کلی نسبت به تعویض این خاک اقدام کنید. توجه داشته باشید که این حیوانات نسبت به تمیز بودن خاک گربه حساس هستند و به همین جهت لازم است که در بازه‌های زمانی نسبتاً کوتاه مدت به تعویض کامل آن بپردازید.

امروزه مدل‌های مختلفی از خاک گربه در بازار وجود دارد که می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. سعی کنید خاک‌های باکیفیت بالا را انتخاب کنید،‌ زیرا این خاک‌ها معمولاً دارای عمر مفید بیشتری هستند و از این نظر مقرون به صرفه‌تر خواهند بود و در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود.

منبع:

https://www.catster.com

https://www.fveap.org

https://www.litter-robot.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما