آیا گربه ها افسرده می شوند؟

افسردگی در گربه ها موضوعی است که در ادامه این متن قصد داریم به‌ آن بپردازیم. اینکه گربه‌ها هم افسرده می‌شوند یا نه از جمله پرسش‌های مهم اکثر کاربران است. افسردگی در حیوانات در تحقیقات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است و هر یک از این تحقیقات نتایج متفاوتی را در اختیار ما قرار داده‌اند. دلیل این موضوع، دشوار بودن پیدا کردن علائم افسردگی در حیوانات محسوب می‌شود. به عنوان مثال، چطور می‌توان مشخص کرد که آيا گربه واقعاً به ادامه زندگی خود علاقه‌مند است یا نه؟

علائم افسردگی در گربه ها

علائم افسردگی در گربه ها

دلایل اصلی افسردگی در گربه ها

پیش از بررسی راهکارهای موجود جهت حل مشکل افسردگی در این حیوانات دوست داشتنی بهتر است به دلایلی که منجر به ایجاد این مورد می‌شوند، بپردازیم. همان‌طور که می‌دانید افسردگی در انسان‌ها به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد و این موضوع در مورد گربه‌ها نیز صدق می‌کند.

  • تنها ماندن بیش از حد

مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین دلیلی که برای افسرده شدن گربه‌ها باید به آن اشاره کنیم، تنهایی بیش از حد است. گربه‌ها می‌توانند حدوداً یک روز را به تنهایی سپری کنند، اما افزایش این مقدار منجر به آن می شود که گربه روحیه خود را از دست بدهد. چنین موضوعی برای گربه‌هایی که در خانه‌های آپارتمانی زندگی مي‌کنند بیش از هر گربه دیگری مشاهده می‌شود.

به طور کلی توصیه می‌شود که گربه خود را بیشتر از یک روز تنها نگذارید. این کار باعث خواهد شد تا ارتباط شما با گربه‌تان به مرور زمان کم‌رنگ‌تر شود به نحوی که پس از یک مدت مشخص گربه دیگر علاقه‌ای به شما نخواهد داشت. بنابراین، تا جایی که می‌توانید باید از تنها گذاشتن گربه در خانه جلوگیری کنید.

اگر این امر برایتان امکان پذیر نیست، به فکر انتخاب یک پرستار گربه (cat care service) برای حل افسردگی در گربه ها باشید. این افراد می‌توانند در زمانی که شما در خانه حضور ندارید مراقب گربه‌تان باشند و از او به خوبی نگهداری کنند. چنانچه قصد دارید هزینه‌های مربوط به این موضوع را کاهش دهید، گربه خود را به همسایگان و یا دوستانتان بسپارید.

آیا گربه ها افسرده می شوند

آیا گربه ها افسرده می شوند

  • آمدن یک حیوان خانگی جدید

دومین عامل مهم برای افسرده شدن گربه‌ها، اضافه شدن یک حیوان خانگی جدید است. این حیوان خانگی می‌توان یک گربه دیگر، سگ، همستر، خرگوش، طوطی و یا هر مورد دیگری باشد. در واقع تفاوتی ندارد که چه حیوان خاصی را به جمع خانوادگی خود اضافه می‌کنید، زیرا در هر صورت ممکن است این موضوع منجر به افسرده شدن گربه‌تان شود. احتمالاً می‌پرسید که در این حالت باید چه کار کرد؟

بهترین راهکاری که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، توجه کردن همزمان به گربه و حیوان خانگی جدیدتان است. شاید مشاهده شیرین‌کاری‌های حیوان خانگی جدید جذاب به نظر برسد، اما فراموش نکنید که گربه شما نیز باید مورد مهر و محبت قرار بگیرد. گربه‌ها به این موضوع اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و عدم توجه به آن‌ها می‌توان مشکلات زیادی را به وجود آورد.

به عنوان مثال، اگر تمام توجه خود را بر روی حیوان خانگی جدید بگذارید، گربه‌تان با او دشمن می‌شود. گربه تصور می‌کند که این حیوان خانگی جدید تمام مهر و محبت شما را به سمت خود جلب کرده است و دیگر به او اهمیت نمی‌دهید!‌ طبیعتاً این موضوع منجر به دعواهای شدید و همیشگی گربه با آن حیوان خانگی جدید خواهد شد.

بنابراین، آوردن یک حیوان خانگی دیگر به محیط زندگی‌تان هیچ مشکلی ندارد، به شرطی که از اهمیت دادن و مهر و محبت به گربه‌تان دریغ نکنید. در این شرایط، گربه‌ شما نه تنها با آن حیوان خانگی دشمنی نخواهد داشت، بلکه وی را به عنوان یک دوست همیشگی می‌پذیرد و مشکلی همچون افسردگی در گربه ها به وجود نمی‌آيد.

  • مشکلات سلامتی و رابطه آن با افسردگی در گربه ها

افسرده شدن گربه‌ها شاید به وضعیت سلامتی آ‌ن‌‌ها ارتباط داشته باشد. گربه‌هایی که سالم و سلامت هستند معمولاً از نظر روحی نیز در وضعیت خوبی به سر می‌برند و به همین جهت دچار افسردگی نمی‌شوند. آن‌ها می‌توانند شیطنت‌های دلخواه خود را به خوبی انجام دهند و بازیگوش باشند. به محض ایجاد بیماری،‌ گربه از چنین مواردی دور می‌ماند و همین موضوع منجر به افسرده شدن او خواهد شد.

اگر حس می‌کنید گربه‌تان دیگر آن شور و شوق سابق را ندارد و بیشتر دوست دارد در یک کنج دراز بکشد و بخوابد، باید حتماً وضعیت سلامتی او را در نظر بگیرید. این موارد از جمله نشانه‌های مهمی هستند که مشخص می‌کنند وضعیت سلامتی گربه چندان مناسب نیست. برخی از گربه‌ها در هنگام بیمار شدن ناله نمی‌کنند و همین موضوع تشخیص دادن بیماری را در آن‌ها دشوارتر می‌‌‌کند.

در این شرایط باید گربه‌ خود را به یک دامپزشکی معتبر ببرید و شرایط او را با دامپزشک مدنظرتان در میان بگذارید. درمان بیماری‌‌های مختلف گربه‌ها امکان‌پذیر است و لازم نیست خیلی خودتان را نگران کنید. بنابراین، با توجه به موارد گفته شده می‌توان بیان کرد که بیمار بودن گربه‌ها خود یکی از عوامل مهم ایجاد افسردگی در این حیوانات دوست داشتنی محسوب می‌شود و باید به آن توجه کرد.

  • جابه‌جا شدن محل زندگی

حتی انسان‌ها هم وقتی که از یک خانه به خانه دیگری نقل مکان می‌کنند ممکن است کمی افسرده شوند. این امری کاملاً‌ طبیعی است. جابه‌جایی محل زندگی شما را مجبور به ترک عادت‌های قدیمی می‌کند و همین امر دلیلی برای بر هم خوردن آرامش روانی محسوب می‌شود. شاید تعجب کنید، اما این موضوع برای حیوانات خانگی نیز صدق می‌کند، هرچند که ممکن است علت‌ افسردگی در گربه‌ها کمی متفاوت باشد.

وقتی که از یک خانه به خانه دیگری جابه‌جا می‌شوید، گربه شما نیز باید خود را با این موضوع وفق دهد. همین نکته ساده شاید هفته‌ها و ماه‌ها به طول بینجامد و در طول این مدت گربه‌تان دچار افسردگی خواهد شد. البته، همان‌طور که گفتیم شدت این افسردگی کاملاً متفاوت است. برخی از گربه‌ها اصلاً به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و یک راست به سراغ بازیگوشی و شیطنت‌های مدام خود می‌روند! اینکه چنین موضوعی چقدر بر روی گربه شما اثر می‌گذارد را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

در هر صورت لازم است که در روزهای پس از جابه‌جایی وقت بیشتری را با گربه‌ خود بگذرانید. سعی کنید بخش‌های مختلف خانه را به او نشان دهید. این کار باعث می‌شود تا گربه با خانه جدید اخت بگیرد و تجربه مربوط به منزل قبلی شما به صورت مداوم از خاطر او پاک شود.

کت کر تولید کننده خاک بستر گربه با بالاترین کیفیت در ایران است. می توانید محصولات کت کر را می توانید از پت شاپ ها خرید کنید.
دلایل افسردگی در گربه ها

دلایل افسردگی در گربه ها

راهکارهای حل افسردگی

اکنون که با مهم‌ترین دلایل مربوط به افسرده شدن گربه‌ها آشنا شدیم، بهتر است به راهکارهایی که در این زمینه می‌‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید، بپردازیم. این راهکارها نتایج مختلفی دارند. در واقع ممکن است برخی برای گربه شما کاملاً مناسب باشند و برخی دیگر نتیجه قابل توجهی را به ما ندهند. بهتر است همه آن‌ها را انجام دهید تا مشخص شود که کدام گزینه قابل‌ قبول‌تر است.

  • خرید اساب بازی‌های جدید برای حل افسردگی در گربه‌ها

ساده‌ترین راهکاری که برای رفع افسردگی گربه‌تان باید به سراغ آن بروید، خریدن اسباب بازی‌های جدید است. گربه‌ها عاشق اسباب بازی‌ هستند. اسباب بازی‌ها می‌توانند روحیه گربه‌ها را کاملاً شاد کنند و همین موضوع یک انتخاب عالی برای رفع افسردگی در گربه‌ها است.

اینکه چه اسباب بازی خاصی را باید برای گربه خود خریداری کنید کاملاً متغیر است. در واقع نمی‌توان تنها به یک اسباب بازی ویژه در این زمینه اشاره کرد. علاقه گربه خود به اسباب بازی‌های گوناگون را در نظر بگیرید و موردی را انتخاب کنید که می‌دانید از آن خوشش می‌آيد.

این راهکار برای مواردی مناسب است که به یک منزل جدید نقل مکان کرده‌اید و دوست دارید گربه‌تان نیز با این نقل مکان به خوبی کنار بیاید. حتی کودکان نیز شوق زیادی برای اسباب‌ بازی‌های جدید خود دارند، چه برسد به گربه‌های دوست داشتنی!

  • محیط خانه را آرام‌تر کنید

هیچ کس زندگی در یک منزل شلوغ و پر از سر و صدا را دوست ندارد. این موضوع در رابطه با گربه‌ها نیز صدق می‌کند. اگر دوست دارید افسردگی آن‌ها کاهش یابد، حتماً محیط منزل خود را آرام‌تر کنید. برای انجام این کار می‌توانید به سراغ راهکارهایی همچون پخش کردن موسیقی‌های آرامش بخش بروید.

گربه‌ها موسیقی را می‌فهمند و از موسیقی‌های آرامش بخش خوششان می‌آيد. انتخاب نوع موسیقی و زمان بخش آن به خود شما بستگی دارد. یک محیط آرامش بخش نه تنها برای گربه‌‌ها، بلکه برای سلامت روحی خودتان نیز بسیار مناسب است.

  • گردش و بیرون رفتن

برخلاف سگ‌ها، گربه‌های خانگی بیشتر دوست دارند در منزل بمانند، اما گربه‌ای که افسرده شده است را باید با خود بیرون ببرید. دیدن محیط بیرون و فضای سبز موجب می‌شود تا گربه دوباره به آن حس و حال سابق خود برگردد و از لحظه به لحظه زندگی‌اش لذت ببرد. البته باید در زمان بیرون بردن گربه حتماً به مواردی همچون آب و هوا دقت داشته باشید. بیرون بردن گربه در یک هوای فوق‌العاده سرد و بارانی فکر چندان خوبی برای درمان افسردگی در گربه‌ها نیست!

افسردگی در گربه ها

افسردگی در گربه ها

سخن پایانی

به طور کلی می‌توان بیان کرد که افسردگی در انواع گربه‌ها نیز مشاهده می‌شود، اما این نوع افسردگی با چیزی که ما انسان آن را تجربه می‌کنیم کاملاً متفاوت است. وقتی که صحبت از افسرده شدن گربه‌ها می‌شود نباید چنین موضوعی را دقیقاً شبیه به افسردگی انسان‌ها تلقی کنید.

راهکارهای مختلفی به منظور حل این مشکل روانی در گربه‌ها وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به ارتباط بیشتر با گربه، خرید اسباب بازی‌‌های جدید و… اشاره کنیم. به یاد داشته باشید که سلامتی گربه شما تنها مربوط به وضعیت جسم او نیست و روان گربه نیز باید در آرامش باشد.

 

منابع:

https://www.veterinarians.org

https://www.thesprucepets.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما