طول عمر گربه چقدر است؟

همه ما دوست داریم گربه‌هایمان تا ابد در کنار ما باقی بمانند، اما متأسفانه این امر ممکن نیست. طول عمر گربه به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر یک از آن‌ها می‌توانند منجر به افزایش یا کاهش مدت زمان زندگی این حیوانات جذاب و مهربان شوند. در این متن قصد داریم به طور کامل در مورد چنین عواملی با شما صحبت کنیم و بگوییم که گربه‌های نژاد‌های مختلف تا چند سال زنده می‌مانند.

گربه خیابانی چقدر عمر می کند

گربه خیابانی چقدر عمر می کند

طول عمر گربه‌ها را چه چیزی تعیین می‌کند؟

  • تغذیه مناسب

مهم‌ترین فاکتوری که در این زمینه باید به‌ آن اشاره کنیم، تغذیه گربه است. مواد غذایی خاصی که به گربه خود می‌دهید، نقشی اساسی در افزایش یا کاهش طول عمر او دارند. در واقع همان‌طور که مصرف مواد غذایی نامناسب و ناسالم می‌تواند برای ما انسان‌ها ضررهای زیادی به همراه بیاورد و طول عمرمان را کوتاه‌کند، گربه‌ها نیز به دلیل استفاده از چنین موادی دچار کاهش طول عمر می‌شوند.

به همین دلیل است که کارشناسان همواره توصیه می‌کنند صاحبان گربه‌های خانگی بحث تغذیه چنین حیواناتی را جدی بگیرند. اگرچه ارائه وعده‌های غذایی متعدد به گربه‌تان در طول شبانه روز شاید امری صحیح به نظر برسد، اما باید به یاد داشته باشید که چنین موضوعی منجر به چاق شدن گربه و ایجاد مشکلات سلامتی در وی می‌شود.

از سوی دیگر،‌ کاهش شدید وزن گربه به دلیل کم شدن میزان پروتئین در غذای وی نیز می‌تواند طول عمر او را به شکل خطرناکی تحت تأثیر قرار دهد. شما باید حتماً در وعده‌های غذایی وی از موادی استفاده کنید که دارای میزان پروتئین قابل قبولی هستند. محصولاتی همچون غذای کنسرو شده گربه می‌توانند بهترین انتخاب ممکن برای تأمین مواد غذایی موردنیاز او باشند.

همچنین این مقاله را می توانید بخوانید:

تغذیه مناسب گربه

  • میزان فعالیت بدنی

میزان فعالیت بدنی بر روی طول عمر گربه‌ها اثر می‌گذارد. تحقیقات مختلفی نشان داده‌اند که گربه‌های بازیگوش و فعال نسبت به گربه‌های خسته و گوشه‌گیر همواره طول عمر بیشتری دارند. فعالیت‌های بدنی برای گربه‌ها همانند ورزش کردن در انسان‌ها است و به همین جهت باید آن را جدی بگیریم.

اگر به فکر سلامت گربه خود هستید و دوست دارید طول عمرش افزایش پیدا کند، با او بازی کنید و او را به انجام فعالیت‌های بدنی مختلف تشویق نمایید. وقت مشخصی از روز را برای بازی کردن با گربه‌تان اختصاص دهید.

کت کر تولید کننده بهترین خاک گربه در ایران
گربه چقدر عمر می کند

گربه چقدر عمر می کند

میزان طول عمر گربه‌های مختلف

مورد دیگری که قصد داریم به آن اشاره کنیم، تأثیر نژاد گربه بر روی طول عمر او است. شاید تعجب کنید، اما  حتی نژاد گربه شما نیز در طول عمر او اثر می‌گذارد و این امر موضوعی اثبات شده محسوب می‌شود. گربه‌های ایرانی یا گربه پرشین یکی از بیشترین طول عمرها را در بین کلیه نژاد‌های گربه به خود اختصاص داده‌اند. این گربه‌ها در صورت مراقبت صحیح و فعالیت بدنی مداوم حتی تا هفده سال نیز زنده می‌مانند که برای چنین حیواناتی یک رقم بسیار مناسب به شمار می‌رود.

یکی دیگر از نژادهای پرطرفدار گربه، نژاد سیامی است. این نژاد دوست داشتنی اگر به خوبی نگهداری و مراقبت شود دوازده الی پانزده سال در کنار شما عزیزان باقی می‌ماند. نژاد بعدی، نژاد راشن بلو است. این نژاد نیز همانند نژاد پرشین طول عمر نستباً مناسبی دارد به نحوی که حتی تا پانزده سال نیز زنده خواهد ماند.  طول عمر سایر نژادها به شرح زیر است:

  • گربه حبشی: نه الی پانزده سال
  • گربه امریکن بابتیل: سیزده الی پانزده سال
  • گربه امریکن کرل: پانزده سال
  • گربه امریکن شورت هیر: پانزده سال
  • طول عمر گربه امریکن وایرهیر: هفت سال
  • گربه میست استرالیایی: چهارده سال
  • گربه بنگالی: دوازده سال
  • گربه بیرمن: دوازده سال
  • گربه بلو چارتکس: دوازده سال
  • گربه بامبی: پانزده سال
  • گربه بریتیش شورت هیر: دوازده سال
  • گربه اسپانگلد کالیفرنیایی: نه سال
  • گربه مصری شورت هیر: پانزده سال
  • گربه ژرمن رکس: نه سال
  • گربه هاوانا براون: دوازده سال
  • گربه هیمالیایی: پانزده سال
  • گربه ژاپنی بابتیل: پانزده سال
  • گربه کورات: پانزده سال

مراقب این بیماری‌ها باشید

برخی از بیماری‌ها می‌توانند عمر گربه‌ها را به شدت کاهش دهند و موجب مرگ زودرس آن‌ها شوند. به همین دلیل، شما باید چنین مواردی را بشناسید و حتماً علائم مربوط به آن‌ها را در نظر بگیرید. بدین شکل می‌توان اکثر بیماری‌های مدنظر را در همان مراحل اولیه به طور کامل درمان کرد تا گربه با مشکل خاصی مواجه نشود. از جمله اصلی‌‌ترین بیماری‌های موجود در این رده باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سرطان
  • کرم قلب
  • بیماری‌های عفونی

علاوه بر موارد گفته شده، بیماری دیابت نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش طول عمر این حیوانات داشته باشد. به همین دلیل، همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد باید به رژیم غذایی گربه خود توجه کنید و از دادن مواد غذایی نامناسب به او بپرهیزید.

 

گربه‌های خیابانی و طول عمر آن‌ها

گربه‌های خیابانی در شرایط دشوارتری نسبت به گربه‌های خانگی زندگی می‌کنند. آن‌ها برای به دست آوردن مواد غذایی گوناگون باید همواره خطرات گوناگونی را به جان بخرند. از سوی دیگر، آن‌ها از مراقبت‌های پزشکی گربه‌های خانگی بی‌بهره هستند. مجموع این عوامل موجب می‌شود تا طول عمر این گربه‌ها نسبت به گربه‌های خانگی متفاوت باشد.

 به طور کلی می‌توان بیان کرد که نهایت طول عمر گربه خیابانی به نه یا ده سال می‌رسد. البته این در شرایطی است که گربه مدنظر بتواند غذاهایی باکیفیت و مقوی را به دست بیاورد. در غیر این صورت گربه‌های خیابانی به ندرت به هفت سالگی می‌رسند.

گربه‌های وحشی نیز همین شرایط را دارند. گربه‌هایی که در مناطق کوهستانی و جنگی زندگی می‌کنند طول عمری برابر با پنج الی هفت سال دارند. بنابراین، می‌توان به این نتیجه رسید که طول عمر انواع گربه‌های خانگی نسبت به گربه‌های خیابانی و گربه‌های وحشی بسیار بیشتر است و مراقبت صحیح از آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

مسن ترین گربه

مسن ترین گربه

پیرترین گربه جهان

اکنون در مورد طول عمر این حیوانات زیبا صحبت می‌‌کنیم، بهتر است به پیرترین گربه تاریخ نیز نگاهی بیندازیم. اگرچه آمار دقیقی از طول عمر انواع گربه‌های خانگی پیش از قرن بیستم وجود ندارد، اما آمارهایی که از شروع این قرن ثبت شده است، اعداد و ارقام جالبی را به ما ارائه می‌دهند. در زیر به چند مورد از گربه‌هایی می‌پردازیم که بیشترین طول عمر ثبت شده‌ را داشته‌اند:

  • رتبه اول، لوسی از انگلستان: این گربه از سال 1972 تا سال 2011 زندگی کرد و در زمان مرگ 39 سال سن داشت. او یک گربه ماده و از نژاد گری دی اس اچ بود.
  • رتبه دوم، بیبی از آمریکا: این گربه در سال 1970 به دنیا آمد و در سال 2008 مرد. او در زمان مرگ 38 ساله بود. بیبی یک گربه نر از نژاد تابی به شمار می‌آمد.
  • رتبه سوم، پوس از آمریکا: پوس از سال 1903 تا سال 1939 زندگی کرد. پوس یک گربه ماده محسوب می‌شد و نژاد آن از نوع بلک دی – اس اچ بود.

روش‌هایی برای تشخیص سن گربه

در ادامه بحث طول عمر گربه‌ها باید به روش‌های تشخیص سن‌ آن‌ها نیز اشاره کنیم. اکثر گربه‌ها مثل ما شناسنامه ندارند که بتوانید با کمک آن سن او را به شکل دقیق تشخیص دهید! به خصوص اگر گربه مدنظر شما یک گربه خیابانی باشد. خوشبختانه روش‌های گوناگونی به منظور تشخیص سن گربه‌ها وجود دارد که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

توجه به سایز گربه

مهم‌ترین روشی که می‌توان از طریق آن سن گربه را تشخیص داد، توجه کردن به اندازه یا سایز او است. گربه‌های که سن بالا دارند (بیش از ده سال) نسبتاً بزرگ‌تر هستند و بدنشان پر از چربی است. آن‌ها نمي‌توانند به خوبی گربه‌های جوان جنب و جوش کنند و به همین دلیل چربی در بدنشان جمع می‌شود و سایزشان افزایش می‌یابد.

توجه به دندان‌ها

کامل بودن دندان‌ها و رنگشان دو مورد دیگری هستند که می‌توان به کمک آن‌ها سن این حیوانات را تشخیص داد. اگر بچه گربه مدنظر شما ردیف دندان‌های کاملی دارد، می‌توانیم بگوییم که حداقل شش ماهه یا یک ساله است.

با بالا رفتن سن گربه‌ها، رنگ دندان‌های آن‌ها به سمت زردی می‌رود. بنابراین هرچه دندان‌های گربه زردتر باشند می‌توان گفت که سن او بیشتر است. البته اگر به موقع آن‌ها را مسواک بزنید، می‌توان از این زردی جلوگیری کرد.

موهای گربه

با بالا رفتن سن گربه‌ها، موهایشان دیگر آن جذابیت و نرمی سابق را ندارد و به موهایی زبر تبدیل می‌شوند. بنابراین با نوازش کردن موهای گربه می‌توانید به راحتی جوان یا پیر بودن او را تشخیص دهید. مهم نیست که گربه شما چه سن خاصی دارد، زیرا این حیوانات مهربان همواره به صاحب خود عشق و علاقه می‌ورزند و از اینکه در کنار شما هستند، لذت می‌برند. بنابراین، حتی اگر گربه‌ای با سن بالا دارید، مراقبت از او را فراموش نکنید.

سخن پایانی

در این متن به طول عمر گربه‌ها اشاره کردیم. یکی از مباحث مهمی که همواره کاربران گرامی در مورد آن پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند به میزان عمر گربه‌های مختلف ارتباط دارد. به طور کلی باید بیان کنیم که میزان طول عمر این حیوانات دوست داشتنی به عواملی همچون تغذیه سالم و فعالیت بدنی وابسته است،‌ البته نژاد گربه نیز در این رابطه اهمیت بالایی دارد و نباید آن را دست کم بگیریم.

اگرچه نمی‌توان انتظار داشت که گربه‌ها نیز همانند انسان‌ها عمری نسبتاً طولانی داشته باشند، اما با چند راهکار ساده می‌توانیم طول عمر آن‌ها را افزایش دهیم. این راهکارها عبارت‌اند از ارائه غذای سالم و مقوی به صورت مداوم و همچنین بازی کردن و تشویق گربه‌ها به انجام فعالیت‌های بدنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما