اگر سگ ها خاک گربه را بخورند چه اتفاقی می افتد؟

گاهی سگ ها می توانند دردسر ساز باشند؛ این در حالی است که اگر سگ خانگی نگهداری می کنید و آن را در حالتی بیابید که وارد جعبه خاک گربه شده است، یا در حال خوردن بستر گربه است، یا این مواد را به اطراف پراکنده کرده، احتمالاً بسیار نگران خواهید شد! توصیه می کنیم که حتماً این موضوع را پیگیری کنید. درست است که بستر گربه ماده ای بی اثر و غیر سمی است، اما در صورتی که سگ ها آن را بخورند، قابل هضم نیست و حتی می تواند حیوان را بیمار کنند.

سگ و خاک گربه

چرا سگ ها بستر گربه را می خورند؟

معمولاً سگ ها اصلاً تمایل ندارند که خاک بستر گربه را بخورند؛ برای آنها جالب نیست و بعید است که طعم خوبی به عنوان خوراکی داشته باشد؛ اما سگ ها علاقه مند به خوردن مدفوع گربه ها هستند و اگر این پسماند به همراه خوردن مقداری از بستر گربه باشد، چندان برای آنها اهمیتی ندارد. وقتی سگ ها این کار را انجام می دهند، مشکلات زیادی برای صاحبان خود به وجود می آورند.

اگر متوجه شدید که سگ خانگی شما بستر گربه را می خورد، در حالی که هیچ مدفوع گربه داخل آن نیست، مطمئن باشید که حیوان از کمبود مواد معدنی رنج می برد؛ پس ارزش آن را دارد که در مورد این موضوع با دامپزشک صحبت کنید.

آیا بستر گربه برای سگ ها خطرناک است؟

متاسفانه پاسخ این سوال، بله است! اگرچه هیچ یک از مواد تشکیل دهنده بستر گربه سمی نیستند، اما می توانند برای سگ ها خطرناک باشند. آن دسته از سگ هایی که بستر گربه را می خورند، دچار ناراحتی های معده خواهند شد. اثرات جدی تر این اتفاق منجر به انسداد سیستم گوارشی حیوان شده که برای اصلاح آن، انجام عمل جراحی ضرورت خواهد داشت.

سگ و خاک گربه

 

کدام یک از انواع بستر گربه برای سگ ها خطرناک است؟

برای آن سگ هایی که بستر گربه را می خورند، مشکلاتی به وجود می آید، به خصوص اگر حیوان، معده حساس داشته باشد. بستر گربه یک ماده جاذب مایع است، بنابراین اگر سگ ها آن را بخورند، باعث تحریک و التهاب در روده سگ خواهد شد. با این حال اکثر انواع بستر گربه خطرناک هستند، چرا که وقتی مایعات را جذب می کنند به یکدیگر می چسبند. وقتی سگ ها بستر گربه را می خورند، توده ها در معده و روده آنها ایجاد می‌شود و انسداد ایجاد می کند.

اگر سگ ها بستر گربه را بخورند چه کار باید انجام دهیم؟

راهکار اول: سگ را از خوردن مقدار بیشتری بستر گربه، باز دارید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که سگ و یا سایر حیوانات خانگی خود را از خوردن بستر گربه منع کنید. بهترین کار برای این شرایط این است که آنها را در اتاق جداگانه ای نگهداری کنید و جعبه بستر گربه را در جای دیگر بگذارید.

راهکار دوم: با دامپزشک تماس بگیرید

اقدام بعدی که باید انجام دهید این است که با دامپزشک حیوان خانگی خود یا مرکز دامپزشکی تماس بگیرید. یک کلینیک اورژانسی دامپزشکی حتی خارج از ساعت های کاری، سگ شما را معاینه می کند، نوع بستر گربه که خورده است را بررسی کرده و حدس می زند که میزان آسیب چقدر است. دامپزشک همچنین بررسی می کند که آیا سگ شما علائم ناراحتی معده را نشان می دهد یا خیر.

راهکار سوم: دستورالعمل هایی که دامپزشک می دهد را انجام دهید

اگر مشاهده کردید که سگ خانگی شما در حال خوردن بستر گربه است، دامپزشک خصوصی شما بهترین کسی است که می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین تصمیم گیری را داشته باشید. اگر نژادی از سگ دارید که جثه بزرگی دارد و فقط بخش کوچکی از بستر گربه را خورده است و حال او هنوز خوب است، مراقب او باشید و منتظر بمانید و ببینید آیا برای سگ مشکلی پیش می آید یا خیر.

اگر نژادی از سگ دارید که جثه کوچکتری دارد و مقدار زیادی بستر گربه را خورده، باید سریع تر اقدام کنید. ممکن است دامپزشک، روشی را به کار ببرد تا آنچه را که سگ خورده از معده استخراج کند. خودتان می توانید  در خانه سگ را وادار به استفراغ کنید. دامپزشک در یک اقدام مناسب، داروهایی را تجویز می‌کند که می‌تواند بستر گربه را از روده سگ شما عبور دهد.

سگ و خاک گربه

سگ و خاک گربه

راهکار چهارم: سعی نکنید حیوان خانگی خود را به تنهایی درمان کنید

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که می‌توانند توصیه‌های دامپزشک خود را به تنهایی در مورد حیوان خانگی خود اجرا کنند. اگر این افراد مشاهده کنند که سگ آن ها بستر گربه را خورده، سعی می کنند که به تنهایی در خانه، سگ را درمان کنند؛ این شرایط در صورتی وجود دارد که ممکن است آن ها قبلاً سگ خانگی داشته اند و در موقعیت مشابه قرار گرفته اند؛ اما مهم است که به خاطر داشته باشید هر موقعیت و نژاد سگ، متفاوت است. بنابراین ایده خوبی نیست که آنچه را که دامپزشک در گزینه های قبلی برای شما انجام داده، خودتان به کار ببرید.  به علاوه نمی‌توانید آنچه را که در اینترنت مطالعه می کنید در این مورد به کار بگیرید.

هیچ چیز نا امید کننده تر از آن نیست که با حیوان بیمار روبرو شوید و خودتان بخواهید بدون هیچ دانش و تجربه او را درمان کنید.

به عنوان مثال، برخی از افراد وقتی با این اتفاق روبرو می شوند، محلول “پراوکسید” به سگ خانگی خود می دهند تا او را وادار به استفراغ کنند! غافل از اینکه ممکن است اشتباه بودن دوز مصرفی یا غلظت مناسب، جان حیوان خانگی را به خطر بیندازد.

فراموش نکنید که اگر سگ خانگی شما بستر گربه را خورده باشد، استفراغ کردن، گزینه بی خطری برای او نیست! ممکن است توده های انباشته شده در مسیر برگشت از معده او مسدود شود، یا اینکه ذرات برگردانده شده را استنشاق کند؛ به این ترتیب، به بیماری ذات الریه یا بیماری های ریه مبتلا می شود. اگر داروهایی را که نمیشناسید به سگ بدهید، امکان ایجاد واکنش های نامطلوب وجود دارد.

در هر حالت، مشاوره با دامپزشک، هیچ هزینه و ضرری نخواهد داشت و ارزشمند ترین گزینه محسوب می شود.

راهکار پنجم: مراقب علائم حیوان خانگی خود باشید

خاطرنشان می کنیم اگر با چنین شرایطی مواجه شدید، حتماً مراقب علائم حیوان خانگی خود باشید. هر کاری که دامپزشک توصیه کرده، انجام دهید. اگر مشاهده کردید که سگ خانگی شما بیشترین حجم بستر گربه را که خورده است، استفراغ کرده، مطمئن باشید که این خطر وجود دارد که مقداری از آن هنوز در معده باقی مانده باشد و انسداد ایجاد کند، بنابراین لازم است به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت، مراقب وضعیت های گوارشی، بی اشتهایی، بی حالی و شکم درد حیوان باشید. علائمی نظیر یبوست و مدفوع خونی نشان دهنده این است که بستر گربه به صورت کلوخه ای در قسمت های انتهایی روده سگ گیر کرده است.

پیشنهاد می کنیم در هر حالت و با شاهده هر علائم، حتماً با پزشک مشورت نمایید.

منبع:

https://www.hepper.com/my-dog-ate-cat-litter-vet-answer/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما