چطور از گربه خانگی خود، بهتر مراقبت کنیم؟

اگر برای اولین بار است که یک گربه خانگی به سرپرستی گرفته اید، شاید می خواهید بدانید که چطور و چگونه می توانید از حیوان خانگی خود، بهتر مراقبت کنید. قطعاً حس مسئولیت دارید و می خواهید گربه شما همیشه سالم باشد. حتی اگر برای مدت ها است که گربه خانگی نگهداری می کنید، ممکن است در مورد روش های جدید مراقبت از یک گربه، کنجکاو باشید.

مراقبت از گربه های خانگی، کار سختی نیست اگر اصول آن را بدانید.  این روش ها شامل آشنایی با گربه خانگی، اطلاعات نسبی در مورد رفتار گربه ها، مراقبت عالی از جعبه خاک گربه، تغذیه خوب و مراقبت های دامپزشکی مورد نیاز است. در عین حال، لازم است اطمینان داشته باشید که لوازم و وسایل مورد نیاز برای این مراقبت ها را تأمین کرده اید.

گربه خود را چطور درک کنیم

گربه خود را چطور درک کنیم

 

گربه خانگی خود را بهتر درک کنید

گربه ها موجوداتی جذاب، مرموز و البته باشکوه هستند. این حیوانات، شخصیت‌های مختلفی دارند. آنها می‌توانند آرام و ساکت باشند، تنبل باشند، پرانرژی و شاد باشند و یا کارهای خنده‌دار انجام دهند؛ گربه های خانگی عمدتاً رفتارهای مرموز نشان می دهند؛ برخی از آنها نیز خجالتی، یا اجتماعی هستند. می بینید که رفتارهای انواع گربه خانگی، بسیار متفاوت است.

اگرچه گربه‌ها به مستقل بودن هم شهرت دارند، اما زمان‌ و موقعیت‌هایی وجود دارد که می‌توانند با هم نوعان خود و یا سایر انسان‌ها به شیوه‌ای اجتماعی تعامل داشته باشند. گربه ها حس بویایی، شنوایی، لامسه و چشایی شگفت انگیزی دارند. اکثر حواس آنها بسیار بهتر از ما انسان ها عمل می کند. اگر صاحب گربه خانگی شده اید، باید درباره درک حواس گربه خود، بیشتر بیاموزید.

وقتی برای اولین بار از یک گربه مراقبت می کنید، پس زمان مناسبی برای یادگیری بیشتر در مورد نحوه برقراری ارتباط گربه ها است. شما نیاز دارید به خلق و خوی و رفتار آنها توجه کنید. گربه ها در لحظه زندگی می کنند. آنها هرگز در مورد اینکه در دو ساعت آینده، یا فردا چه کاری انجام دهند، هیچ برنامه ریزی نخواهند داشت. همانطور که گربه ها در لحظه زندگی می کنند، با رفتار خود، با سایرین، ارتباط برقرار می سازند و نشان می دهند که در حال حاضر چه احساسی دارند. با گذشت زمان و درک این رفتارها، می توانید تشخیص دهید که گربه شما چه زمانی ترسیده است، چه موقع گرسنه است، یا عصبانی است، یا در حال بازی کردن است؛ و یا حتی می توانید تشخیص دهید که چه زمانی، گربه از روی اجبار، کاری را انجام می دهد!

نکته مهم دیگری که باید در مورد رفتار گربه بدانید این است که اگر فقط یک گربه خانگی در داخل خانه دارید، باید آنها را راضی نگه دارید. گربه ها به برخی چیزها نیاز دارند تا شاد باشند.

وسایلی که برای گربه خود بخرید

وسایلی هر گربه ای در خانه نیاز دارد

 

15 فهرست برتر که برای گربه خانگی خود باید بخرید

وقتی برای اولین بار است که از یک گربه مراقبت می کنید، وقت آن است که برای خرید غذای گربه، اسباب بازی و سایر ملزوماتی که نیاز دارید، برنامه ریزی داشته باشید. این لوازم و وسایل را باید قبل از آوردن گربه به خانه تهیه کنید. در این بخش، به 15 تا از لوازم مورد نیاز اشاره می کنیم که برای داشتن گربه خانگی به آنها نیاز دارید:

1. کَریِر گربه (جعبه یا کیف حمل گربه)

کیف یا سبد حمل گربه، برای حمل و نقل حیوان خانگی شما به خارج از خانه به کار می رود. این وسیله برای جلوگیری از فرار گربه شما طراحی شده است. جعبه یا کیف حمل گربه باید تهویه خوبی داشته باشد، راحت و بادوام باشد، به آسانی تمیز شود و اگر قصد سفر دارید، مورد تایید شرکت هواپیمایی باشد. برخی از این وسایل دارای هر دو ویژگی درب ورودی از جلو و ورودی های جانبی هستند؛ یک ویژگی که می تواند مفید باشد.

2. ظروف آب و غذا

انواع ظروف قابل شستشو، ساخته شده از فولاد ضد زنگ یا سرامیک، گزینه های خوبی برای گربه ها هستند. گربه ها معمولاً کاسه یا بشقاب های کم عمق با لبه نازک را برای وعده های غذایی خود ترجیح می دهند.

3. نوع غذای گربه

در صورت امکان، همان غذایی که گربه قبل از ورود به خانه شما می خورده است را برایش باید تهیه کنید. اگر نمی توانید همان غذا را آماده کنید، یک غذای خشک و کنسرو شده، با کیفیت خوب را انتخاب کنید که برای رفع نیازهای غذایی گربه های خانگی تولید شده است. به عنوان مثال، به بچه گربه ها باید غذای بچه گربه داده شود. در مورد اینکه کدام نوع غذا برای گربه شما بهتر است، با دامپزشک خود مشورت کنید. غذاهای گربه بهتر است خوش طعم باشند که ذائقه حیوان را تحریک کنند.

4. غذاهای آماده و کنسروی

برخی از گربه ها، عاشق غذاهای آماده کنسروی هستند. یک محصول طبیعی با کیفیت، مانند گوشت گاو خشک شده و منجمد می توانید برای او تهیه کنید.

5. تخت خواب

تهیه یک تخت خواب مناسب برای گربه، ایده خوبی است، اما گربه ها اغلب در اطراف خانه، خلوتگاه خاص خود را پیدا می کنند. این مکان ممکن است روی صندلی یا پشت مبل شما باشد. یک پتو یا حوله روی صندلی، یا یک پتوی نرم روی میز کنار پنجره نیز می تواند باعث جذب گربه شود تا به راحتی بتواند به بیرون بپرد و یا به نور خورشید دسترسی بیشتری پیدا کند. اطمینان حاصل کنید که هر تختی که خریداری می کنید، قابل شستشو با ماشین لباسشویی است.

6. مکانی برای خراشیدن یا خاراندن پوست

این موضوع مهم است که مکان هایی در خانه خود داشته باشید که گربه شما در آن جا، پوست خود را کمی خارش دهد. این امر مخصوصاً در گربه‌ های پنجه ‌دار، اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر گربه شما، پنجه های تیز ندارد، به این معنی نیست که آنها غریزه “خراشیدن پوست” را ندارند. خاراندن، یک غریزه طبیعی برای گربه ها است؛ با این کار، چنگال های خود را تیز می کنند، ناخن های فرسوده را دور می ریزند و بوی خود را در آن مکان، باقی می گذارند.

توجه داشته باشید که گربه خانگی شما دوست دارد چه چیزی را خراش دهد. برخی از گربه ها، پارچه و سایر مواد از جمله، طناب یا مقوا را برای این کار ترجیح می دهند. اگر مطمئن نیستید، می توانید ترکیبی از یک مقوای عمودی و یک پایه فرش عمودی را اجرا کنید. خانواده هایی که چند گربه دارند، باید چندین منطقه برای این کار داشته باشند.

7. اسباب بازی های گربه

گربه جدید شما باید تحرک زیادی داشته باشد و بسیار فعالیت کند؛ در این صورت است که نشان می دهد که سالم است. انواع مختلفی از اسباب بازی ها برای گربه خانگی شما وجود دارد. اگر برای اولین بار از یک گربه مراقبت می کنید، می توانید یک توپ غلتان کوچک، یک اسباب بازی به شکل گربه، یک موش کوچک پشمالو و یا یک توپک پرزدار را انتخاب کنید.

به مرور زمان، همانطور که گربه خود را بیشتر می شناسید، می توانید انواع اسباب بازی هایی را که آنها بیشتر دوست دارند را تهیه کنید.

8. جعبه زباله برای گربه خانگی

داشتن یک جعبه زباله تمیز و خوب برای گربه های خانگی، بسیار مهم است؛ زیرا برای اولین بار است که مراقبت از گربه را آغاز کرده اید. انواع مختلفی از جعبه های زباله در بازار وجود دارد. این یک تصمیم گیری بسیار مهم است، زیرا وقتی گربه‌ها از جعبه استفاده نمی‌کنند، تجربه‌ای وحشتناک را در تولید آلودگی در خانه شما بر جای می گذارند!

بیشتر گربه ها به طور طبیعی از جعبه استفاده می کنند. بهترین جعبه زباله، یک جعبه بزرگ بدون کلاهک یا دربپوش (مانند ظرف پلاستیکی ذخیره سازی) است که در مکانی آرام و ساکت قرار دارد. از قرار دادن این جعبه در مکان هایی با سر و صداهای زیاد، که می توانند گربه ها را بترسانند، مانند کنار لباسشویی، خشک کن و …، اجتناب کنید.

9. خاک گربه

اگر از دامپزشکان، در مورد بستر گربه سوال بپرسید، اکثر آنها، بستر بدون عطر، بر پایه خاک رس را توصیه می‌کنند چون گرد و غبار کمتری دارد. بسیاری از گربه ها از بستر گربه با رایحه یا عطر، متنفر هستند. این مواد معطر برای انسان ساخته شده اند، نه برای گربه ها.

اگر برای اولین بار از گربه مراقبت می کنید، هنگامی که بستری را پیدا کردید که گربه شما آن را دوست دارد، همان را خریداری کنید. هرگز مدل ها و بسترهای جدید را امتحان نکنید چون پول خود را هدر داده اید! گربه ها بسیار خاص هستند و تغییرات بستر می تواند منجر به تغییرات ناخواسته در عادات نظافت آنها شود.

خاک گربه
کت کر تولید کننده خاک گربه در ایران با بالاترین کیفیت در ایران می باشد. بهترین ویژگی ها را در این محصول فراهم کرده ایم. جهت سفارش (فقط به صورت تناژ) تماس بگیرید.

 

10. ابزار جمع آوری زباله خاک گربه

یک قاشقک معمولی با سایز متوسط یا بزرگ را انتخاب کنید که برای جمع آوری زباله های بستر گربه به کار می روند. این قاشقک ها در رنگ ها و سبک های متنوعی وجود دارد. قاشقک های پلاستیکی که به راحتی قابل شستشو باشند، بهترین گزینه هستند.

11. سطل زباله

یک سطل زباله کوچک، مهر و موم شده بهترین انتخاب است تا بتوانید زباله های جعبه بستر گربه را درون آن جمع کنید و از بوهای نامطبوع، رها شوید. یک قوطی کوچک، با دربپوش محکم، به خوبی عمل می کند.

12. برس یا شانه

یک شانه معمولی، مخصوص موی گربه ها، ترکیب خوبی است. این شانه ها و برس ها می توانند گربه خانگی شما را از برخی جانداران مضر مانند کک ها و کنه ها رها سازند.

13. قلاده گربه

یکی از احتیاجات شما برای مراقبت از گربه خانگی، خرید قلاده مناسب است. قلاده گربه باید آزادانه باشد تا حیوان را آزار ندهد؛ وقتی قلاده را می بندید باید یک تا دو انگشت بین گردن و قلاده گربه، فاصله باشد. چیزی که مهم است اینکه قلاده باید جلوی فرار گربه را بگیرد نه اینکه او را به دام بیاندازد.

برخی از قلاده ها دارای زنگوله هستند. اگر این مدل را انتخاب کردید، مطمئن شوید که زنگوله روی پایه قلاده، محکم شده است و نمی تواند جدا شود؛ یا به طور تصادفی توسط گربه بلعیده شود. زنگوله می تواند برای برخی از صاحبان گربه خوشایند باشد، اما اگر گربه شما در طول شب، مشغول بازی کردن باشد، سروصدای زنگ می تواند اعصاب شما را به هم بزند.

14. برچسب شناسایی (ID)

شما باید برای گربه خود، یک برچسب شناسایی تهیه کنید. برچسب شناسه باید حاوی اطلاعات مهم درباره شما و گربه باشد؛ اطلاعاتی از جمله شماره تلفن شما، نوع و نژاد گربه و یا آدرس خانه شما مهم هستند.

15. درخت مصنوعی برای گربه

گربه ها عاشق بالا رفتن از جایی هستند و مکان های مرتفع به آنها کمک می کند احساس امنیت کنند. گربه ها از یک نقطه مرتفع، بهتر می توانند محیط خود را تماشا کنند و هم طعمه و هم شکارچی را شناسایی نمایند. درختان مصنوعی برای گربه ها که دارای تعدادی نشیمنگاه در اندازه ها، سبک ها و رنگ های مختلف هستند، بهترین گزینه در این مورد محسوب می شوند.

اکثر درختان مصنوعی، از الیاف فرش با مقداری چوب، برای نگه داشتن سطوح ساخته شده اند. انتخاب این نوع وسیله، به فضای اتاق در خانه شما بستگی دارد. درخت باید محکم باشد و به راحتی تخریب نشود. در حالت ایده آل، بهتر است این نوع درختان را در گوشه اتاق، یا مشرف به پنجره قرار دهید.

با گربه خود بازی کنید

با گربه خود بازی کنید

 

خطراتی که در کمین گربه خانگی شما هستند

به عنوان صاحب گربه که برای اولین بار است از این حیوانات مراقبت می کنید، مهم است که خطرات رایجی را که گربه شما را تهدید می کند، بشناسید و خانه خود را به یک محیط امن تبدیل کنید. ممکن است بتوانید برخی از خطرات را از خانه خود دور سازید؛ یا اگر این امکان برایتان فراهم نیست، حداقل خطر را درک کنید تا بتوانید اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید. برخی از این خطرات را به صورت زیر برایتان معرفی کرده ایم:

  • صدمات آسیب دیدن زیر دست و پا!

برخی از صندلی ها و مبلمان تاشو در خانه ها می توانند خطراتی برای گربه داشته باشند. گربه در زیر آن می خزد، پنهان می شود و این احتمال وجود دارد که شما خبر نداشته باشید و گربه در انجا له خواهد شد! این آسیب، بیشتر در بچه گربه های کنجکاو و بازیگوش رخ می دهد. صندلی‌های گهواره‌ای ممکن است روی پا یا دم گربه بغلتند و یا درب آنها روی پنجه‌ یا دم گربه بسته شود؛ و این باعث آسیب به پوست حیوان خواهد شد و یا ممکن است دچار شکستگی شود.

  • خطر سوختگی

گربه ها عاشق پریدن هستند. آنها می توانند روی میز اتو یا پیشخوان آشپزخانه بپرند. اُتو که روی میزهای اتو باقی مانده است، داغ بوده و به گربه ها آسیب می زند. شعله اجاق گاز و یا شمع های روشن روی میز نیز می توانند گربه ها را بسوزانند. گربه ها همچنین شمع ها را تکان دهند و باعث آتش سوزی در خانه شوند. شمع های روشن، شعله یا اتوهای داغ را بدون محافظت، رها نکنید.

  • خطر برق گرفتگی

سیم های برق می توانند برای گربه ها جذاب باشند اما گربه ها تمایل دارند آنها را بجوند و این منجر به برق گرفتگی می شود. برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی گربه، سیم‌های برق شل و آویزان را ببندید یا آن‌ها را در روکش ‌های پلاستیکی سخت یا لاستیکی بادوام مخفی کنید.

  • خطر خفگی

اگر قلاده ای را روی گردن گربه خود قرار می دهید، مطمئن شوید که ساختار آن کشسانی است تا اگر به چیزی گیر کرد، حیوان بتواند به راحتی به حالت اولیه برگردد و قلاده او را خفه نکند.

  • خطر گم شدن

گربه ها اغلب در اطراف درب ها به طرز وحشتناک رفت و آمد می کنند و می توانند به راحتی، دور از چشم شما به بیرون خانه بروند. اطمینان حاصل کنید که گربه شما یک قلاده با برچسب شناسایی و یا یک ریزتراشه قابل ردیابی دارد.

  • خطر آسیب با اجسام خارجی

اشیای کوچک مانند سکه، سنجاق، سوزن، نوار لاستیکی، منگنه، میخ، پیچ، نخ، سیم، نخ دندان، گوشواره و سایر جواهرات کوچک، زنگوله و توپ‌های کوچک که در اطراف گربه ها یافت می شوند، می‌توانند در بدن گربه فرو بروند یا حیوان، آنها را تصادفی ببلعد. در صورت بلعیده شدن، دستگاه گوارش آنها آسیب می بیند. سعی کنید این لوازم و وسایل را از دسترس گربه ها دور نگه دارید.

  • خطر سقوط

برای جلوگیری از افتادن یا فرار تصادفی گربه از پنجره های باز، درب و پنجره را محکم ببندید.

  • قرار گرفتن در معرض سموم و مواد شیمیایی

بسیاری از گیاهان خانگی رایج برای گربه ها سمی هستند. آنها از گل های زنبق، گل ادریسی و .. فراری هستند. گیاهان خطرناک خانگی برای گربه ها را بشناسید و آنها را از دسترس خارج کنید. ضد یخ برای گربه ها سمی است. آن را دور از دسترس گربه خود نگه دارید.

هرگز بدون تایید دامپزشک به گربه خود دارو ندهید. داروهای ضد التهابی رایج مانند آسپرین و ایبوپروفن، و همچنین مسکن هایی مانند استامینوفن، برای گربه ها بسیار سمی هستند.

محصولات پاک کننده شیمیایی می توانند برای گربه ها خطرناک یا سمی باشند. گربه‌ها می‌توانند در مکان هایی که محصولات تمیزکننده وجود دارد قدم بزنند و به دلیل غریزه حیوانی، بلافاصله خود را تمیز کنند؛ پس این کار می تواند باعث سوختگی شیمیایی در دهانشان شود.

خطراکی در در خانه در کمین گربه است

خطراتی در در خانه در کمین گربه است

 

سایر خطرات برای گربه های خانگی که باید بدانید

  • خشک کن لباس

از آنجایی که گربه ها عاشق غوطه ور شدن در فضاهای کوچک و گرم و نرم هستند، اگر درب خشک کن باز بماند، ممکن است به داخل خشک کن لباس بخزند. اگر ندانید که گربه شما به داخل خشک کن لباس رفته و دستگاه را روشن کنید، بدون شک، گربه شما تلف خواهد شد. درب خشک کن را بعد از برداشتن لباس ها ببندید تا گربه در یک مکان خطرناک پرسه نزند.

  • توالت

کاسه توالت می تواند یک مکان محبوب برای گربه خانگی شما باشد. اگر توالت فرنگی شما حاوی یک سیستم پاک کننده خودکار کاسه توالت باشد، ممکن است یک بچه گربه به داخل آنجا بیفتد و غرق شود یا گربه مسموم شود. درب توالت را همیشه پایین نگه دارید تا امکان ورود برای گربه فرآهم نباشد.

  • طناب های پرده در پنجره

برخی از گربه‌ها با طناب پرده، بازی می‌کنند و بنابراین پاها یا پنجه های ‌شان ممکن است در لابه لای طناب ها گیر کند.

بهترین روش ها برای مراقبت از گربه های خانگی

وقتی از گربه خود مراقبت می کنید، علاوه بر موارد فوق، برخی دیگر از بهترین روش ها برای مراقبت از گربه در خانه وجود دارد. سه کار مهمی که می توانید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که نیازهای غذایی گربه خود را فرآهم ساخته اید، از جعبه بستر گربه به خوبی مراقبت کرده اید، و مراقبت های دامپزشکی را به صورت دوره ای انجام داده اید.

  • نیازهای غذایی و تأمین مواد مغذی برای گربه

ارائه غذای با کیفیت و خوب برای سلامت و تندرستی گربه شما بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که غذای گربه با فرمولاسیون استاندارد را برای تأمین نیازهای گربه خانگی خود خریداری کرده اید. این نوع غذا باید با سن گربه شما همسان باشد. نیازهای غذایی بچه گربه، گربه های بزرگسال یا گربه های پیرتر با هم فرق دارد. غذاهایی را به گربه ها بدهید که حیوان خانگی را چاق نکند.

  • مراقبت از جعبه خاک گربه

مراقبت عالی، مداوم و با کیفیت برای مراقبت از یک گربه بسیار مهم است. بسیاری از صاحبان گربه برای اولین بار، از اهمیت مراقبت و نگهداری از جعبه بستر بی خبر هستند؛ این تا زمانی است که با مشکل عدم استفاده گربه از جعبه بستر مواجه شوند..

  • تأمین محیط زندگی خوب برای گربه ها

فراهم کردن محیط خوب برای گربه خانگی، به کارهایی اشاره دارد که می توانید برای بهبود شرایط زندگی گربه خود انجام دهید تا رضایت و شادی حیوان را جلب کنید. این شامل تأمین چیزهایی است که آنها به آن نیاز دارند؛ مانند توانایی بالا رفتن از جایی، احساس امنیت، مکانی برای خراشیدن پوست و پنجه ها و احساس دوست داشتن. مطمئن شوید که اسباب بازی ها، مکان هایی برای بالا رفتن و … را در خانه دارید.

  • مراقبت های دامپزشکی

بر اساس سن و سطح خطر برای گربه خانگی خود، برخی از واکسن های توصیه شده و کنترل انگل را از طریق یک دامپزشک دنبال کنید.

یکی از کارهای مهمی که می توانید هنگام مراقبت از یک گربه برای اولین بار انجام دهید این است که صبور باشید و با محبت و مهربانی رفتار کنید.

 

منبع:

https://www.petplace.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما