آیا موی گربه باعث بیماری می شود؟ بررسی جامع

آیا موی گربه باعث بیماری می شود؟ این سؤالی است که تمامی افرادی که صاحب گربه هستند و یا قصد دارند یک گربه را بخرند و در منزلشان نگه دارند، از خود می­پرسند. همه ما عاشق گربه‌هایمان هستیم؛ اما دوست نداریم به خاطر وجود آن‌ها در خانه خود، با مشکلاتی روبه‌رو شویم. به خصوص اگر این مشکلات مربوط به سلامت ما باشند؛ لذا شما باید در این زمینه آگاهی خود را افزایش دهید.

خوشبختانه امروزه تحقیقات بسیار زیادی در رابطه با این موضوع صورت گرفته است که می‌توان به آن‌ها استناد کرد. شما به عنوان صاحب گربه باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا با چنین موضوعاتی آشنایی پیدا کنید. اگرچه موهای گربه به طور مستقیم ممکن است بیماری خاصی را ایجاد نکند؛ اما می‌تواند موجب ایجاد یک سری شرایط ویژه شده که منجر به بیماری می­شود، به خصوص در افرادی که حساسیت‌های خاصی دارند یا سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف است. در این مقاله ما قصد داریم رابطه بین موهای گربه و بیماری‌های مختلف را بررسی کنیم.

موهای گربه ها می‌توانند موجب به وجود آمدن بیماری‌های مختلفی شوند.

موهای گربه ها می‌توانند موجب به وجود آمدن بیماری‌های مختلفی شوند.

آشنایی با ساختار کلی موهای گربه

در موهای گربه پروتئینی به نام کراتین وجود داشته که در موهای انسان نیز وجود دارد. موها به عنوان یک لایه محافظتی برای پوست گربه‌ها عمل کرده، دمای بدن حیوان را تنظیم می‌کنند و موجب ایجاد یک حفاظت ایزولاسیونی می‌شوند. گربه‌ها به طور منظم موهای خود را از دست می‌دهند. این یک امر مهم برای پاسخ به پرسش «آیا موی گربه باعث بیماری می شود؟» است.

مشکلات رایج مرتبط با موهای گربه

مشکلات سلامتی رایج مرتبط با موهای گربه شامل حساسیت‌ها، آسم و بیماری خراش گربه (Cat Scratch) می‌شود. به یاد داشته باشید که موهای گربه عامل مستقیم بروز بیماری‌ها نیستند، بلکه آن‌ها به عنوان حامل‌های آلرژن‌ها، باکتری‌ها و ذرات دیگر عمل می‌کنند که ممکن است در افراد حساس، مشکلاتی را به وجود آورند. این یکی از عوارض موی گربه روی لباس است. درک شرایط خاص مرتبط با موهای گربه می‌تواند به ما کمک کند تا خطرات موجود در این زمینه را کاهش دهیم.

صاحبان گربه‌ها باید به این نکات دقت کنند.

صاحبان گربه‌ها باید به این نکات دقت کنند.

موهای گربه و آلرژی‌ها

آلرژن‌ها موادی هستند که می‌توانند در برخی افراد باعث واکنش آلرژیک شوند. در مورد موهای گربه، آلرژن اصلی یک پروتئین به نام Fel d 1 است که در آب دهان، ادرار و غده‌های پوستی گربه‌ها یافت می‌شود. زمانی که گربه­ ها خودشان را با آب دهان تمیز می‌کنند، آلرژن به موهایشان متصل می­ شود و هنگام ریزش موها می‌تواند در محیط باقی بماند.

علائم مربوط به حساسیت به موی گربه

افراد حساس به موهای گربه ممکن است علائم بیماری موی گربه مانند عطسه، گرفتگی بینی، خارش، چشم‌های قرمز و آسیب‌های پوستی را تجربه کنند. این علائم هنگامی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی بدن به وجود آلرژن، بیش از حد واکنش نشان دهد. بیماری گربه از نوع خارش نیز مربوط به همین امر است؛ اما آیا موی گربه باعث بیماری می شود؟ و آسم نیز به آن ربط دارد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

ارتباط آسم با موهای گربه

در افراد مبتلا به آسم موهای گربه می‌توانند به عنوان عامل تحریک‌کننده‌ای برای علائم تنفسی عمل کنند. آسم یک بیماری مزمن است که به واسطه التهاب و تنگ شدن مجاری هوایی، منجر به سختی در نفس‌گیری، سرفه و خس‌خس گلو می‌شود. تماس با موهای گربه ممکن است علائم آسم را بدتر کند یا حتی حمله‌های آسمی را به وجود آورد.

اگر آسم دارید و با گربه‌ها زندگی می‌کنید، می‌توانید اقداماتی انجام دهید تا خطر موجود را کاهش دهید. نگه‌داشتن گربه‌ها خارج از اتاق خواب، استفاده از تصفیه‌کننده هوا با فیلترهای HEPA و پاک‌سازی محیط زندگی می‌تواند به کاهش حضور آلرژن‌های گربه کمک کند و عوامل تحریک‌کننده‌ آسم را کاهش دهد.

اگر گربه دارید، همواره منزل خود را تمیز نگه دارید.

اگر گربه دارید، همواره منزل خود را تمیز نگه دارید.

بیماری خارش گربه

بیماری خارش گربه که نام دیگر آن تب خارش گربه است، به واسطه‌ یک باکتری به نام Bartonella henselae ایجاد می­ شود. این بیماری می‌تواند از طریق خارش و گاز گربه به انسان منتقل شود. اگرچه موهای گربه به طور مستقیم مسئول انتقال بیماری نیستند؛ اما گربه‌ها ممکن است باکتری‌هایی را بر روی موهایشان داشته باشند که در نهایت منجر به انتقال این بیماری به انسان ‌شوند؛ بنابراین برای پاسخ به این پرسش که آیا موی گربه باعث بیماری می شود؟ باید جواب را مثبت دانست.

برای کاهش خطر بیماری خارش گربه، حفظ بهداشت به صورت مناسب و اجتناب از بازی کردن مداوم با گربه‌ها بسیار مهم است. کوتاه کردن ناخن‌های آن‌ها و شستن دست‌ها به طور کامل پس از لمس گربه می‌تواند در پیشگیری از عفونت مفید باشد.

اهمیت بهداشت و نگهداری مناسب

همان­طور که بیان شد، برای کاهش خطرهای سلامتی مرتبط با موهای گربه، حفظ بهداشت و مراقبت منظم بسیار مهم است. برخی از موارد مهم در این زمینه عبارت‌اند از:

  • مراقبت منظم: برس زدن مرتب موهای گربه می‌تواند به کاهش ریزش موها و گسترش آلرژن‌ها کمک کند. این تمرین برای بهبود وضعیت پوست و جلوگیری از گره خوردن موها نیز مناسب است.
  • تمیز کردن محیط زندگی: استفاده از جاروبرقی، گردگیری و تمیز کردن سطوح به صورت منظم می‌تواند موهای گربه را از بین ببرد و حضور آلرژن‌ها را در منزل کاهش دهد.
  • تمیز کردن خاک گربه: خاک گربه خود را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت به طور کامل تعویض کنید تا از انتقال بیماری‌ها جلوگیری شود.
نگذارید گربه به اتاق خواب شما بیاید.

نگذارید گربه به اتاق خواب شما بیاید.

نکاتی که در زندگی با گربه برای حفظ سلامتی باید رعایت کرد

زندگی با گربه می‌تواند لذت‌بخش باشد، حتی برای افراد حساس یا دارای شرایط سلامتی خاص. البته در این زمینه باید به برخی از نکات خاص، مانند نکات زیر توجه داشته باشید تا بتوانید به پاسخ درستی برای پرسش «آیا موی گربه باعث بیماری می شود؟» برسید. این نکات عبارت‌اند از:

  • حفظ گربه‌ها خارج از اتاق خواب: بهتر است هرگز به گربه خود اجازه ندهید که وارد اتاق خواب شما شود.
  • استفاده از تصفیه‌کننده هوا: خریداری تصفیه‌کننده هوا با فیلترهای HEPA می‌تواند به جذب آلرژن‌ها و موهای گربه و بهبود کیفیت هوای داخلی کمک کند.
  • مراجعه به دامپزشک: اگرچه موهای گربه شما در هر صورت می‌ریزد؛ اما اگر تصور می‌کنید که ریزش آن‌ها بسیار شدیدتر از گذشته شده است، به یک دامپزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد استفاده کردن از یک شامپوی خاص که توسط دامپزشک تجویز شده است، می‌تواند جلوی ریزش شدید موها را به طور کامل بگیرد.
  • جلوگیری از تماس گربه با گربه‌های بیمار: اگر در محل زندگی شما گربه‌های دیگری زندگی می‌کنند که احتمال بیمار بودن آن‌ها وجود دارد، از ارتباط یافتن گربه خود با آن‌ها جلوگیری کنید. انتقال بیماری‌ها در بین گربه‌ها به سرعت رخ می‌دهد.
موهای گربه خود را همیشه جمع کنید.

موهای گربه خود را همیشه جمع کنید.

 

نتیجه‌گیری

گربه‌ها دوستان صمیمی‌ ما هستند و ما علاقه داریم تا همیشه در کنار آن‌ها باشیم. اگرچه آن‌ها از جمله حیوانات بسیار تمیز محسوب می‌شوند؛ اما وجود برخی از عوامل و باکتری‌های مختلف بر روی موی آن‌ها می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

اگر می‌پرسید که آیا موی گربه باعث بیماری می شود؟ باید بگوییم بله؛ اما با بهره‌گیری از فیلترهای مناسب و تمیز کردن منزل به شکل منظم می‌توان از ایجاد بیماری‌هایی همچون خارش گربه جلوگیری کرد. به یاد داشته باشید که کاهش به وجود آمدن چنین بیماری‌هایی مسئولیت شما است و باید تمام تلاش خود را در این زمینه به کار بگیرید. در ضمن، برای تهیه خاک گربه بهداشتی می‌توانید با کارشناسان کت کر تماس برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما