از فواید نگهداری گربه چه می دانید؟

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید فواید حیوانات خانگی چیست؟ گربه یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی به شمار می‌رود که بسیاری از افراد نسبت به خرید یا به سرپرستی گرفتن آن اقدام می‌کنند؛ به همین علت قصد داریم در این مطلب شما را با فواید نگهداری گربه آشنا کنیم. زمانی که تصاویر یا ویدئوهایی از گربه می‌بینید، ناخودآگاه انرژی شما بیشتر می‌شود. این همان تأثیری است که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم. اگر شما نیز به فکر نگهداری از گربه هستید، ولی هنوز شک دارید، این مطلب می‌تواند در تصمیم‌گیری نهایی به کمک شما بیاید؛ پس تا انتهای مقاله دنبال‌کننده ما باشید.

بررسی فواید نگهداری از گربه در خانه

بررسی فواید نگهداری از گربه در خانه

مزایای نگهداری از گربه در خانه چیست؟

برخی از مطالعات نشان داده‌اند دیدن برخی از ویدئوهای مربوط به گربه‌ها این قابلیت را دارند تا باعث ایجاد آرامش و احساسات مثبت در فرد شوند. حالا فرض کنید به‌عنوان صاحب یک گربه به‌صورت دائمی صحنه‌های زیبایی را ببینید. چه احساسی خواهید داشت؟ گربه‌ می‌تواند یک همراه بسیار دوست‌داشتنی باشد که شادی را با خود به ارمغان می‌آورد. داشتن گربه می‌تواند تفاوت بزرگی را در حس و حال خانه شما ایجاد کند. به دلیل اهمیت بالایی که این موضوع دارد در ادامه چند نمونه از فواید نگهداری گربه را خواهیم گفت.

صاحبان گربه قلب سالم‌تری دارند

بله؛ درست خواندید. بر اساس مطالعاتی که انجام شده‌اند نوازش کردن گربه می‌تواند برای سلامتی مزایای بسیاری به همراه داشته باشد. اثرات آرامش‌بخش گربه باعث خواهند شد تا شما نیز از قلب سالم‌تری بهره ببرید. افرادی که دارای گربه هستند در مقایسه با افرادی که مسئولیت نگهداری از حیوانات خانگی را برعهده نگرفته‌اند، 30 درصد کمتر دچار سکته مغزی و مشکلات قلبی می‌شوند.

داشتن قلبی سالم با نگهداری از گربه

داشتن قلبی سالم با نگهداری از گربه

 

اگر فرزند شما دارای بچه گربه است، در آینده مسئولیت‌پذیرتر می‌شود

از فواید نگهداری گربه می‌توانیم به افزایش مسئولیت‌پذیری اشاره کنیم. بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که انجام شده‌اند آن دسته از کودکانی که از خردسالی با بچه گربه‌ها بزرگ شده‌اند، در آینده مسئولیت‌پذیری بیشتری را تجربه خواهند کرد؛ پس برای ایجاد حس مسئولیت در فرزند خود می‌توانید یک گربه را به سرپرستی بگیرید. البته این موضوع تنها به گربه‌ها محدود نشده و شامل حیوانات دیگری همچون سگ نیز می‌شود.

 

استرس و اضطراب خود را کاهش دهید

شاید از خود بپرسید فواید وجود گربه در خانه نشانه چیست؟ کاهش استرس و اضطراب از مهم‌ترین امتیازاتی هستند که می‌توانید با آن روبه‌رو شوید. بازی با گربه یا نوازش کردن آن می‌تواند باعث آزاد شدن مواد شیمیایی مختلفی در مغز شود. همچنین بر اساس شواهدی که وجود دارند، شنیدن صدای خرخر گربه می‌تواند فشارخون را کاهش دهد و همچنین کمک بزرگی برای آرامش سیستم عصبی شما باشد. تمامی این موارد در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و استرس و اضطراب شما را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهند.

 

کیفیت خواب خود را بهبود دهید

شاید باور کردن این موضوع برای شما سخت باشد؛ اما اگر با گربه خود بخوابید، می‌توانید کیفیت خواب‌هایتان را افزایش دهید و شب بدون کابوسی را سپری کنید. البته این موضوع شاید برای همه صدق نکند؛ اما نمی‌توان از تأثیر فوق‌العاده آن بر افراد بسیاری چشم‌پوشی کرد. همچنین اگر می‌خواهید راحتی بیشتری را تجربه کنید، می‌توانید یک فاصله نسبی با گربه خود ایجاد کنید.

بهبود کیفیت خواب

بهبود کیفیت خواب

 

حمایت از بهبودی از بیماری روانی

یکی از مهم‌ترین فواید نگهداری گربه مربوط به همین گزینه است. بیماری‌های روانی مختلفی وجود دارند که نیاز به درمان‌ دارند. PTSD و افسردگی از جمله این بیماری‌ها به شمار می‌روند. شواهد نشان می‌دهند نگهداری از گربه یا هر حیوان خانگی دیگر می‌تواند برای این دست از افراد بسیار مفید ظاهر شوند.

در واقع مبتلایان به بیماری‌هایی همچون افسردگی با کمک حیوانات خانگی می‌توانند احساسات خود را بهتر کنترل و مدیریت کنند و در نهایت علائم بیماری خود را به کمترین حد خود برسانند. در کنار این موضوع گربه‌ها نیز به صاحب خود نیاز دارند. وقتی بتوانید از کسی مراقبت کنید، ناخودآگاه احساس هدف‌مندی وجود شما را فرا خواهد گرفت و در نهایت نشانه‌ها و علائم بیماری به شکل چشمگیری کمتر می‌شوند. پس برای اینکه بر سلامت روح و روان خودتان تأثیر مثبتی بگذارید، می‌توانید مسئولیت نگهداری از یک گربه را برعهده بگیرید.

 

با کمک گربه از آلرژی جلوگیری کنید

اگر فرزندی دارید، داشتن یک گربه در خانه ایده بدی نیست؛ زیرا گربه‌ها می‌توانند به کمک بچه‌ها بشتابند تا به آلرژی خود غلبه کنند. در واقع از موهای گربه به‌عنوان یکی از رایج‌ترین حساسیت‌ها یاد می‌شود. زمانی که فرزند شما زود هنگام در کنار گربه قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی وی نیز قو‌ی‌تر خواهد شد. همچنین قوی شدن سیستم ایمنی فقط در برابر آلرژی گربه نیست؛ بلکه سایر حساسیت‌ها نیز در این لیست جای می‌گیرند. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2002 انجام گرفت کودکان زیر یک سالی که با گربه‌ها بزرگ می‌شوند، آلرژی را کمتر تجربه خواهند کرد.

جلوگیری از آلرژی در سنین کودکی

جلوگیری از آلرژی در سنین کودکی

 

افزایش عزت نفس

از فواید نگهداری گربه می‌توانیم به افزایش عزت‌نفس اشاره داشته باشیم. مطالعات نشان می‌دهند که داشتن گربه و مراقبت از آن می‌‌تواند به افزایش عزت‌نفس درون افراد کمک کند. در واقع نگهداری از گربه نوعی حمایت اجتماعی به شمار می‌رود و انجام دادن آن باعث می‌شود تا افراد در مواجه با چالش‌ها و مشکلات عملکرد بهتری داشته باشند. اگر به دلایلی از جامعه طرد شده‌اید، نگهداری از یک گربه یا حیوان خانگی می‌تواند روی بهتر شدن حالتان تأثیرگذار باشد.

 

برای کشتن حشرات خانه آماده هستند

حشرات از جمله موجوداتی به شمار می‌روند که افراد زیادی از آن‌ها می‌ترسند. اگر شما نیز جزو همین افراد هستید، باید بگوییم که گربه شما مانند قهرمان به کمکتان می‌آید. گربه‌ها زمانی که عنکبوت‌ها، حشرات و خزنده‌های کوچک را ببینند، سریعاً نسبت به کشتن آن‌ها اقدام می‌کنند؛ ازاین‌رو دیگر نیازی نیست نگران این موجودات مزاحم باشید. البته نکته مهمی که باید بیان کنیم این است گربه‌ها جسد حشرات را همان جا رها می‌کنند؛ مراقب باشید با دیدن آن‌ها از ترس قالب تهی نکنید.

 

از تنهایی دور خواهید شد

از فواید نگهداری گربه می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که دیگر تنها نیستید. گربه‌ها از حیواناتی هستند که از آن‌ها با نام همنشین خوب یاد می‌شود. اگر به‌اندازه کافی توجه خود را نثار گربه‌ها کنید، متوجه خواهید شد به‌مرور با شما صمیمی می‌شوند، به آغوشتان می‌آیند و در نهایت همدل روزهای تنهایی شما خواهند بود. گربه‌ها به بازی کردن علاقه زیادی نشان می‌دهند. شما می‌توانید یک هم‌بازی خوب برای آن‌ها باشید و از این طریق نه‌تنها از پیله خود دور شوید، بلکه آن‌ها را نیز سرگرم کنید.

دور شدن از تنهایی و پیدا کردن همدل

دور شدن از تنهایی و پیدا کردن همدل

 

توانایی عکس‌العمل شما رشد خواهد داشت

همان‌طور که می‌دانید گربه‌ها را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان پیش‌بینی کرد. به‌عنوان‌مثال اگر گربه‌ها را در نزدیکی لوازمی همچون کتاب، لیوان و… جای دهید، ممکن است کارهای عجیب‌وغریبی از آن‌ها رخ بدهد. بسیار پیش آمده است که وسایل از روی کانتر افتاده‌اند و مقصر این اتفاق کسی نبوده جز گربه شما! این اتفاقات توسط گربه شما بسیار تکرار خواهند شد؛ به‌گونه‌ای که بعدها می‌توانید همه چیز را پیش‌بینی کنید و سریع‌ترین عکس‌العمل را به نمایش بگذارید.

 

به ایجاد عادات سلامتی خواهید پرداخت

زمانی که از کسی مراقبت می‌کنیم و این وظیفه مهم را برعهده می‌گیریم، سازنده عادات سالمی نیز خواهیم بود. به تغذیه گربه‌ها باید به‌صورت منظم رسیدگی شود تا از این طریق مشکلات سلامتی را از آن‌ها دور کرد. باتوجه‌به خلق‌وخوی گربه خانگی خود به‌صورت منظم به آن‌ها غذارسانی کنید. همین احساس مسئولیت باعث خواهد شد صبح‌ها زود از خواب بیدار شوید و به آن‌ها غذا دهید. با این کار نه‌تنها خودتان سرحال خواهید شد، بلکه گربه شما نیز در سلامت به سر خواهد برد. در واقع مراقبت از حیوان خانگی به معنای مراقبت از خود است.

 

این توصیه مهم را جدی بگیرید!

همان‌طور که مشاهده کردید فواید نگهداری گربه در خانه بسیار گسترده هستند و می‌توانند تأثیر بسیار مثبتی روی سلامت جسم و روح شما بگذارند. زمانی که تصمیم می‌گیرید سرپرستی یک گربه را برعهده بگیرید، یعنی باید برخی ویژگی‌ها را در خود تقویت کنید؛ مسئولیت‌پذیری یکی از آن‌‌ها است. گربه‌ها حیوانات حساسی هستند و باید به تغذیه، نظافت و سرگرمی آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین نکات تهیه خاک گربه مناسب است. امروزه اینن محصول در برندها و اسم های متنوعی در بازار وجود دارد. کت کر (®CATCARE) تولید کننده بهترین خاک بستر گربه است. محصولات تولید شده توسط کت کر، در حالی که قیمت مناسبی دارند از کیفیت بسیار بالاییبرخوردارند؛ ازاین‌رو با خرید آن‌ها سلامتی گربه خود و البته آرامش خودتان را تضمین کنید.

خرید خاک بستر گربه در بهترین کیفیت

خرید خاک بستر گربه در بهترین کیفیت

سخن آخر

گربه‌ها از محبوب‌ترین حیوانات خانگی به شمار می‌آیند که می‌توانند تأثیر ویژه‌ای روی حال خوب شما داشته باشند. در واقع همواره به نگهداری از حیوان خانگی توصیه شده است. نگهداری از گربه می‌تواند با فواید بسیاری همراه باشد که هرکدام از آن‌ها بسیار پراهمیت هستند.

این حیوانات علاوه بر روح شما، می‌توانند روی سلامت جسم شما نیز تأثیر خود را بگذارند. در این مطلب سعی کردیم شما را با مهم‌ترین فواید نگهداری گربه آشنا کنیم. ایجاد عادات سلامتی، کاهش افسردگی، حذف حشرات خانه، بهبود کیفیت خواب و همچنین کاهش استرس در بین این مزایا جای می‌گیرند که به‌صورت کامل به تشریح هر یک از آن‌ها در بخش فوق پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما