خاک گربه بنتونیت دار چیست و چه مزایایی دارد؟

اهمیت بستر گربه بنتونیت دار چیست؟ آیا می دانید بنتونیت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ این نوع خاک گربه چه تفاوت هایی با سایر انواع بسترها دارد و چگونه در کارخانه تولید می شود؟

خاک بستر بنتونیتی

محصولات بستر گربه، تنها حدود 63 سال است که به بازار ارائه شده اند و برای صاحبان گربه های خانگی وجود دارند. به طور سنتی، مردم از هر ماده ای که به راحتی در دسترس آنها بود از جمله ماسه، خاک باغ، خاکستر و روزنامه خرد شده به عنوان بستر برای گربه های خود استفاده می کردند.

در ادامه، در سال 1947 در بریتانیا، مرد جوانی به نام “ادوارد لو” (Edward Lowe)، به همسایه خود یک ماده جاذب به نام Fuller’s Earth داد. ادوارد برای شرکت پدرش Fuller’s Earth Union (FEU) کار می کرد، بعداً به بخشی از صنایع لاپورت (Laporte) تبدیل شد که جاذب های صنعتی را به فروش می رساندند. ادوارد شروع به بازاریابی این خاک رس به عنوان “خاک گربه” کرد و محبوبیت آن به سرعت افزایش یافت و چیزی طول نکشید که توانست یک صنعت کاملاً جدید ایجاد کند.

کاربرد بستر گربه بنتونیت دار

بستر گربه خاک رس، ساخته شده با بنتونیت سدیم دار حدود چهل سال بعد از آن دوران وارد بازار شد و فوراً به جایگاه و موفقیت قابل توجهی رسید. امروزه تقریباً 69 درصد از بازار بستر گربه را بستر گربه بنتونیت دار تشکیل می دهد.

خاک بستر کلوخه شونده

بسترهای گربه، سنتی، از مواد معدنی خاک رس با قابلیت جذب بسیار بالا ساخته می شود که به جمع آوری بوهای نامطبوع در بستر گربه ناشی از ادرار گربه، کمک می کنند؛ اما از سویی دیگر، از خاک رس بنتونیت سدیم دار نیز برای این نوع بسترها به کار می رفت. مزیت خاک رس بنتونیت سدیم دار این است که وقتی مرطوب است به هم می چسبد و اجازه می دهد فقط بسترهای کثیف را بتوانید برداشته و جایگزین کنید.

دلیل اینکه اکثر مردم، بستر گربه بنتونیت دار را ترجیح می دهند به این دلیل است که بسترهای سنتی باید به طور مکرر تعویض شوند، در حالی که بستر گربه انباشته یا کلوخه ای، اجازه می دهد تا مواد جامد و توده های ادرار به راحتی خارج شده و دور ریخته شود؛ و سپس هر بار، مقدار کمی بستر جدید اضافه شود. یک جعبه بستر گربه با استفاده از بستر کلوخه ای ممکن است تا یک ماه بدون اینکه بستر نیاز به تعویض کامل را داشته باشد، همچنان دوام بیاورد.

 

همچنین این مقاله را می توانید بخوانید:

 

مزایای استفاده از بستر گربه بنتونیت دار

شواهدی وجود دارد که از نظر علمی ثابت می ‌کند که استفاده از بستر گربه‌، خطرات بالقوه در محیط اطراف را برای بچه گربه‌ ها کاهش می ‌دهد. بستر گربه بنتونیت دار برای سلامتی گربه شما کاملاً ایمن است.

برخی از تولید کنندگان این نوع بسترها عموماً از برخی مواد معطر استفاده می کنند؛ این رایحه ها عبارتند از سیب، اسطوخودوس، لیمو، گل رز، توت فرنگی و قهوه که بوی تازه را برای بچه گربه را فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از این رایحه ها، بستر گربه خانگی شما همیشه تازه خواهد بود و بوی خوبی خواهد داشت. پس یکی از نکات مهم در خرید بستر گربه بنتونیت دار، توجه به معطر بودن یا رایحه آن است.

آیا بستر گربه بنتونیت دار برای گربه خانگی، ایمن است؟

نگرانی ‌هایی که در مورد بسترهای خاک رس و بنتونیتی وجود دارند و برای بسیاری از صاحبان گربه های خانگی اهمیت دارد، کاملاً بی پایه و اساس هستند. جالب این است که برخی تصور می کنند این بسترها می توانند مشکلاتی را برای معده گربه ها ایجاد کنند!!

بیش از نیمی از بسترهای فروخته شده امروزی شامل خاک رس و بنتونیت هستند؛ این در حالی است که از زمان معرفی بستر گربه بنتونیت دار، یعنی بیش از پانزده سال پیش، برای گربه ها بی خطر بوده است. در واقع، راحتی در جمع شدن خاک رس، به رشد گربه ها به عنوان حیوان خانگی، کمک زیادی کرده است. در طول 25 سال، به عقیده دکتر Dr. Elsey که دامپزشک گربه سانان بوده، او هرگز موردی را مشاهده نکرده است که انباشته شدن بستر بنتونیتی باعث ایجاد مشکلاتی در گربه ها شود.

تکنولوژی تولید بستر گربه بنتونیت دار

همان طور که در قسمت مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، بستر گربه توسط اچ.ادوارد لو، فردی آمریکایی، در سال 1947 ابداع شد، به این دلیل که صاحبان گربه های خانگی به منظور دفع فضولات از بستر گربه به دنبال بهترین مواد جاذب بودند.

اگرچه همه این بسترها دارای مواد جاذب هستند، می توان برای ساخت بستر گربه، به عنوان مثال از سیلیکاژل، پودر چوب، پوسته برنج و غیره استفاده کرد. اما بنتونیت، به دلیل قیمت ارزان و جذب آب خوب، انعقاد پذیری و بو زدایی و خواص فیزیکی عالی، برای بستر گربه مناسب تر است.

بنتونیت، نوعی خاک رس اصلی با کانی از نوع اسمکتیت است؛ هر ذره بنتونیت از هزاران نانو کریستال مونتموریلونیت تشکیل شده است. مونتموریلونیت، کریستال هایی است که از دو لایه سیلیکون- اکسی اکسیژن (هیدروژن-اکسیژن) هشت وجهی تشکیل شده است.

با توجه به وجود یک نقطه سیلیکون که باید در چهار وجهی کریستال مونتموریلونیت با آلومینیوم جایگزین شود، یک نقطه از آلومینیوم وجود دارد که باید در هشت وجهی با منیزیم جایگزین شود، این باعث ایجاد بار الکتریکی منفی دائمی بین لایه کریستالی شده و در نتیجه، بین لایه کریستالی، مقدار زیادی از کاتیون‌ های قابل مبادله را جذب می‌ کند.

خاک گربه
کت کر تولید کننده خاک گربه در ایران با بالاترین کیفیت در ایران می باشد. بهترین ویژگی ها را در این محصول فراهم کرده ایم. جهت سفارش (فقط به صورت تناژ) تماس بگیرید.

فاصله بین نانو کریستال مونتموریلونیت تا حد زیادی افزایش یافته است. بنابراین واحد ساخت مونت موریلونیت – فضای بین نانو کریستال فقط می تواند مقدار زیادی هیدرون را در خود جای دهد و به همین دلیل است که بستر گربه بنتونیت دار، جذب خوبی دارد.

بستر گربه بنتونیت دار به طور عمده به  دو دسته بستر گربه، غیر قابل تراکم (می تواند متراکم باشد) و بستر گربه متراکم شونده تقسیم می شود. در کنار توجه مردم به کیفیت بستر گربه و پیشرفت های مستمر برای تولید انواع بهتر از بسترهای گربه، و البته گرایش خانواده ها به داشتن گربه خانگی، این را به یک نیاز ضروری تبدیل کرده است.

بستر گربه متراکم شونده (کلوخه ای) در حال حاضر از عمومی ترین بسترها برای گربه خانگی است و میزان جذب رطوبت آن بسیار قوی است. اگر از این نوع بستر گربه بنتونیت دار استفاده کنید، رطوبت موجود در خاک و مواد دفعی گربه ها نظیر ادرار، خیلی زود جذب می شود و این شرایط باعث خواهد شد که مصرف بستر برای نو کردن مواد داخل جعبه، بسیار کمتر باشد.

کل لیتر بنتونیتی

صاحبان گربه های خانگی می توانند بستر جدید را در هر زمان که نیاز باشد اضافه کنند؛ با بسترهای کلوخه ای، دیگر نیازی به تعویض کامل بستر گربه نیست.

نکته مهم این است که ذرات ریز بستر گربه می تواند مقدار زیادی گرد و غبار ایجاد کند، و این یک تهدید جدی برای حیوان خانگی یا حتی سلامت صاحبان این حیوانات است.

یکی از راه های موثر برای این مشکل، تولید بستر با ذرات درشت تر است، اما تغییر اندازه ذرات بستر گربه باعث می شود ادرار و مواد دفعی، به طور کامل جذب نشود؛ زیرا شکاف بین ذرات به راحتی بزرگ تر می شود و این مواد دفعی، دوباره جریان پیدا می کنند. بنابراین، تولید بستر گربه به شکل کروی که سرعت جذب آن سریع تر است، و مقدار جذب آب توسط آن، بیشتر است، انتخابی اجتناب ناپذیر در برنامه های توسعه بسترهای متراکم است.

در کنار نیازهای مردم به کیفیت محصول بستر گربه، استاندارد این بسترها بر سه ویژگی کلیدی تمرکز دارد: خاصیت تجمع یا انباشتگی، جذب آب و ظرفیت تولید گرد و غبار.

جذب مجدد شامل دو شاخص سرعت جذب و جذب آب می شود. عنصر اصلی که بر ظرفیت تولید گرد و غبار از طریق بسترها تأثیر می گذارد، دانه بندی و شدت فعالیت گربه ها است. اگر دانه بندی، خیلی ریز باشد، یک محیط ناهمگن ایجاد می شود و بستر گربه، گرد و غبار بیشتری تولید می کند. به منظور کاهش گرد و غبار، دانه بندی بستر گربه باید به طور مساوی توزیع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما