شیر دادن به گربه خوب است یا بد؟

همه ما در کارتون‌های مختلف گربه‌ها را در حال شیر خوردن دیده‌ایم، اما آیا واقعاً شیر دادن به گربه ایده خوبی است؟ احتمالاً پاسخ شما به این پرسش مثبت خواهد بود، اما باید بگوییم که این موضوع کمی پیچیده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید. با ما همراه باشید تا در این متن به همین پرسش مهم پاسخ بدهیم و بررسی کنیم که آيا استفاده از شیر برای گربه‌ها مفید خواهد بود و یا امری خطرناک است.

خطرناک بودن شیر برای گربه ها

خطرناک بودن شیر برای گربه ها

خطرناک بودن شیر برای گربه‌ها

بهتر است همین اول به مهم‌ترین نکته اشاره کنیم؛ شیر برای گربه‌ها خطرناک است! دلیل این امر را می‌توان به سیستم متابولیسم گربه‌ها ارتباط داد. برخلاف انسان‌ها و اکثر حیوانات دیگر، گربه‌ها نمی‌توانند شیر را به خوبی هضم کنند. در واقع آنزیم خاصی که به نام لاکتوز معروف است در بدن گربه‌ها وجود ندارد.

لاکتوز یک نوع قند طبیعی به شمار می‌آید که در شیر یافت می‌شود. طبیعتاً هنگامی که بدن نتواند لاکتوز شیر را هضم کند، مصرف این ماده به یک موضوع خطرناک تبدیل می‌شود. مصرف کردن شیر در گربه‌ها گاهی آنقدر خطرناک است که می‌‌تواند منجر به ضعف شدید بدن آن‌ها گردد.

نتیجه نهایی این موضوع نیز چیزی به جز حس استفراغ و اسهال در این حیوانات دوست داشتنی نخواهد بود. در واقع شاید با دادن شیر به گربه حس خوبی به شما دست بدهد و فکر کنید که در حال دادن یک ماده مغذی به او هستید، اما این موضوع کاملاً نامناسب است و نباید به سراغ آن بروید.

یکی دیگر از مواردی که شیر را برای گربه‌ها به یک ماده خطرناک تبدیل می‌کند، وجود چربی بسیار زیاد در درون آن است. چربی شیر (به خصوص شیر گاو) بالا است و می‌تواند مشکلاتی جدی برای گربه شما به همراه داشته باشد. چربی زیاد همان‌طور که برای انسان‌ها مضر است، می‌تواند برای سلامتی گربه شما نیز مضر باشد و باید از شیر دادن به گربه دوری کرد.

علاوه بر موارد گفته شده، چربی موجود در درون شیر به مرور زمان منجر به چاق شدن گربه شما می‌شود و همین موضوع در نهایت احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون را افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه کارشناسان را جدی بگیرید و از دادن شیر به گربه خود پرهیز کنید.

چرا بچه گربه می‌تواند شیر بخورد؟

در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم که گربه‌ها به دلیل نداشتن آنزیم هضم‌کننده لاکتوز موجود در شیر، نمی‌توانند از این ماده غذایی استفاده کنند. احتمالاً این پرسش برایتان به وجود آمده است که با وجود چنین شرایطی، چرا بچه‌ گربه‌ها شیر می‌خورند و مادرشان به آن‌ها تا چهار هفته شیر می‌دهد؟

شیردادن شیر به بچه گربه

شیردادن شیر به بچه گربه

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که گربه‌ها از بدو تولد دارای آنزیم هضم شیر هستند و می‌توانند تا هفته چهارم پس از تولد از شیر مادرشان استفاده کنند، آن هم بدون اینکه مشکلی برای سلامتی آن‌ها به وجود آيد. اما پس از اینکه روند شیردهی به آنان توسط مادر متوقف شود و به اصطلاح از شیر گرفته شوند،‌ دیگر آن آنزیم در بدنشان تولید نمی‌شود و به همین دلیل مصرف کردن شیر برایشان بسیار خطرناک می‌شود.

پس از چهار هفتگی بچه گربه‌ها به طور کاملاً طبیعی می‌توانند غذای جامد استفاده کنند و دیگر به شیر مادرشان نیاز ندارند. با مرور زمان، همین عادت کردن به غذای جامد توانایی هضم شیر را به طور کامل از آن‌ها می‌گیرد و دیگر نباید به آن‌ها شیر بدهیم.

به جای شیر چه چیزی به گربه دهیم؟

بهترین نوشیدنی طبیعی و مناسبی که می‌توانید به گربه خود بدهید، آب است. آب یک نوشیدنی عالی برای گربه شما محسوب می‌شود،‌ زیرا می‌تواند بدن حیوان را هیدراته نگه دارد تا نیازی به شیر دادن به گربه وجود نداشته باشد. کمبود آب در بدن گربه‌ها نیز می‌توانند همانند کمبود آب در بدن انسان‌ها مي‌تواند خطرناک باشد و حتی منجر به مرگ شود. بنابراین، در بخش‌های مختلف منزل خودتان حتماً آبخوری‌های جذاب بگذارید تا گربه به محض تشنه شدن به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

لازم نیست از آب خاصی برای رفع تشنگی گربه خود استفاده کنید. همان آبی که خودتان مصرف می‌کنید برای گربه‌تان نیز مناسب است و از این نظر مشکل خاصی وجود ندارد. بچه گربه‌ها نیز باید به آب تمیز و سالم دسترسی داشته باشند تا رشد آن‌ها به خوبی ادامه پیدا کند. یک توصیه مهم در این زمینه آن است که ظرف آب و ظرف غذای گربه خود را با فاصله چند متری از یک‌دیگر در منزل قرار دهید. گربه‌ها معمولاً دوست ندارند ظرف غذا و آب‌ آن‌ها در کنار یکدیگر قرار داشته باشد.

شیر گربه فروشگاهی

امروزه در فروشگاه‌های مختلف با محصولاتی روبه‌رو می‌شویم که به آن‌ها شیرگربه یا cat milk می‌گویند. این شیرها چندین ویژگی مهم دارند که آن‌ها را برای گربه‌ها کمی مناسب‌تر می‌کند. اولین ویژگی شیر گربه را می‌توان کم بودن میزان لاکتوز آن دانست. توجه داشته باشید که این شیرها تهی از لاکتوز نیستند و باز هم مقدار کمی لاکتوز در درون آن‌ها وجود دارد. در واقع نمی‌توان حتی در محیط آزمایشگاهی میزان لاکتوز شیر را به صفر رساند.

به گربه می توان شیر داد؟

به گربه می توان شیر داد؟

ویژگی بعدی را باید به وجود کلسیم و ویتامین‌های متنوع در این نوع شیرها ارتباط داد. طبیعتاً این مواد می‌توانند برای گربه شما مفید باشند، اما با مصرف سایر مواد غذایی نیز می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد و لزومی به استفاده از شیر گربه برای این امر وجود ندارد. اکثر شیر گربه‌های مناسب و معتبر بدون مواد نگهدارنده هستند و به همین جهت باید خیلی سریع مصرف شوند. شیر دادن به گربه با کمک این محصولات نیز نکات خاصی دارد.

توجه داشته باشید که شیر گربه نیز همانند شیر گاو و یا هر شیر دیگری، حیوان دوست داشتنی شما را چاق خواهد کرد. در واقع این یک خاصیت مهم شیر است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. توصیه می‌کنیم که به جای خرید چنین محصولاتی، رژيم غذایی گربه خود را تقویت کنید تا دیگر نیازی به استفاده از شیر گربه وجود نداشته باشد.

آلرژی داشتن گربه‌ها به شیر

در ادامه موضوع شیر خوردن گربه‌ها باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از این حیوانات دوست داشتنی به شیر آلرژی یا حساسیت دارند. تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان داده است که حدوداً چهل درصد از کل جمعیت گربه‌های خانگی دارای آلرژی‌های غذایی هستند و به همین دلیل خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنند باید با دقت انتخاب شوند. در غیر این صورت احتمال ابتلای آن‌ها به بیماری‌های مختلف وجود دارد.

شیر خوردن گربه

شیر خوردن گربه

از جمله این بیماری‌ها می‌توانیم به کهیر زدن پوست گربه اشاره کنیم. شیر یکی از مواردی است که می‌تواند منجر به حساسیت‌های ناشی از مواد غذایی شود. بنابراین بهتر است شیر را به طور کامل از رژيم غذایی گربه خود کنار بگذارید تا با این نوع حساسیت‌ها روبه‌رو نشوید.

اگر گربه شیر خورد چه کار کنیم؟

اگر گربه شما به شیر آلرژي نداشته باشد، معمولاً با یک بار شیر خوردن برای او مشکلی به وجود نمی‌آيد و لازم نیست که نگران شوید. در صورتی که حس می‌کنید گربه شما پس از خوردن شیر علائمی همچون احساس تهوع از خود نشان مي‌دهد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن به یک دامپزشکی مراجعه کنید.

دامپزشکی گربه شما را معاینه می‌کند و در صورت نیاز داروهای خاصی را به او تزریق خواهد کرد تا اثرات شیر دادن به گربه از بین بروند. حساسیت‌های غذایی در گربه‌ها معمولاً به راحتی برطرف می‌شوند و به همین دلیل می‌‌توانید پس از پایان درمان گربه خود را در اختیار داشته باشید. بنابراین، تنها در صورتی که وضعیت سلامتی گربه شما تغییر کرده است، به فکر مراجعه به دامپزشک باشید.

شیر گیاهی برای گربه‌ها

برخی از کاربران اصرار بسیار زیادی به استفاده از شیر در رژيم غذایی گربه خود دارند. این افراد به سمت استفاده از شیرهای گیاهی می‌روند و تصور می‌‌کنند که به دلیل ساختار گیاهی این نوع شیرها، مشکلی برای گربه‌شان به وجود نمی‌آید. متأسفانه باید بگوییم که این تصور نیز کاملاً نادرست است و نباید آن را جدی بگیرید.

از شیرهای گیاهی موجود در بازار می‌توانیم به شیر بادام و شیر سویا اشاره کنیم. شیر سویا تفاوت چندانی با شیر گاو ندارد و سرشار از لاکتوز است. از سوی دیگر، به دلیل گیاهی بودن این شیر، حتی بچه گربه‌های بسیار کوچک نیز نمی‌توانند پروتئین‌های موجود در آن را به خوبی هضم کنند.

شیر بادام اگرچه لاکتوز ندارد، اما بسیار چرب است. این چربی برای گربه شما خطرناک خواهد بود و به همین دلیل اصلاً نباید از این نوع شیرگیاهی استفاده کنید. حتی شیر نارگیل نیز پر از چربی است و نمی‌تواند گزینه مناسبی در رژيم غذایی گربه شما باشد. همان‌طور که بارها بیان کردیم، گربه‌ها واقعاً نیازی به شیر ندارند و لازم نیست که این ماده غذایی را برای آن‌ها تهیه کنید. گربه عزیز شما با مصرف شیر با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.

شیر دادن گربه خوب است یا بد

شیر دادن گربه خوب است یا بد

سخن پایانی

اگرچه تماشای شیر خوردن گربه‌ها بسیار جذاب است، اما باید به یاد داشته باشید که این حیوانات دوست داشتنی نمی‌‌توانند چنین ماده غذایی خاصی را به خوبی مصرف کنند و شیر دادن به گربه یک امر بیهوده است. در واقع بدن آن‌ها توانایی هضم شیر را ندارد و این مورد می‌تواند مشکلات بسیاری زیادی را برای آن‌ها به وجود بیاورد.

دلیل اصلی علاقه گربه‌ها به شیر را باید به چرب بودن این ماده غذایی ارتباط داد. اگر اصرار زیادی به شیر خوردن گربه خود دارید، می‌توانید به سراغ شیرهایی بروید که به صورت اختصاصی برای گربه‌ها ساخته شده‌اند. در هر صورت توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن شیر را از وعده غذایی گربه خود حذف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما