چرا گربه من از جعبه خاک گربه استفاده نمی کند؟

اگر با مشکل استفاده نکردن گربه از جعبه خاک گربه روبه رو هستید، دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد. چه یک بچه گربه جدید داشته باشید چه گربه مسن تر، گربه ها به تغییرات حساس هستند. محیط اطراف آنها و بسیاری از عوامل دیگر می تواند بر روابط آنها با مکانی که در آن ” کارهای خود را انجام می دهند” تأثیر بگذارد.

تعیین یک علت برای اینکه چرا گربه خانگی تان از بستر خود استفاده نمی کند، می تواند چالش برانگیز باشد زیرا، به گفته ژان فرانسوا ساوارد، یک دانشمند رفتار حیوانات، “یک پاسخ یکسان برای همه گربه ها وجود ندارد.”

استفاده نکردن گربه از جعبه خاک گربه

استفاده نکردن گربه از جعبه خاک گربه

چرا گربه به طور ناگهانی از جعبه خاک گربه استفاده نمی کند؟

اگر گربه یا بچه گربه شما از جعبه بستر خود استفاده نمی کند، در اینجا چند دلیل مهم و راه حل هایی برای آن وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • مشکلات سلامتی برای گربه

اگر گربه خانگی به طور ناگهانی شروع به انجام کارهای دفعی خود در مناطق دیگر خانه شما کرد، ممکن است یک مشکل جدی در سلامتی گربه وجود داشته باشد. طبق گفته انجمن آمریکایی پیشگیری از آسیب به حیوانات (ASPCA)، علل شایع این رفتارها عبارتند از: عفونت ادراری، مشکلات دفع در گربه و سنگ کلیه.

راه حل چیست؟ دکتر ساوارد توصیه می کند اگر این نشانه ها را در گربه خود مشاهده کردید، با دامپزشک خود مشورت کنید. به طور قطع، هنگامی که مشکل پزشکی وجود نداشت، آنگاه بررسی کردن دلایل دیگر آسان‌تر می‌شود.

دلایل استفاده نکردن گربه از جعبه خاک گربه

دلایل استفاده نکردن گربه از جعبه خاک گربه

 

  • ازدحام بیش گربه ها از حد در جعبه خاک گربه

وقتی صحبت از جعبه های زباله یا بستر گربه به میان می آید، گربه ها شلوغی را دوست ندارند. اگر چندین گربه در خانه دارید، تلاش اکثر آنها برای استفاده از یک جعبه بستر می تواند باعث ایجاد مشکل شود.

راه حل چیست؟ دکتر ساوارد توصیه می کند: ” تعداد جعبه های زباله و بستر گربه در خانه باید با تعداد گربه ها به اضافه یک، برابر باشد.” بنابراین، برای مثال، اگر دو گربه دارید، باید سه جعبه زباله برای استفاده آنها در دسترس داشته باشید. همچنین، این جعبه ها باید از هم فاصله داشته باشند.

  • محل جعبه بستر گربه

مانند همه مردم، گربه‌ها نیز وقتی برای کارهای دفع خود به بستر گربه می روند، کمی آرامش و سکوت را ترجیح می ‌دهند.

به عنوان مثال، در حالی که اتاق رخت‌شویی ممکن است فضای «غیر عمومی» خوبی برای مخفی کردن یک جعبه زباله به نظر برسد، گربه شما احتمالاً با سر و صدای ماشین لباسشویی و خشک‌کن در حال اجرا احساس راحتی نمی کند. در این صورت، جعبه زباله ممکن است بلااستفاده بماند.

راه حل چیست؟ مطمئن شوید که جعبه های بستر گربه و زباله ها را در مناطق آرام با موانع کمتر و رفت و آمد کمتر قرار دهید. همچنین، اگر یک گربه به دلیل یک تجربه منفی از منطقه ای که جعبه زباله در آن قرار داده شده است، ارتباط منفی ایجاد کند، اگر می خواهید که گربه به استفاده از آن ادامه دهد، شاید لازم باشد مکان جدیدی برای جعبه بستر گربه پیدا کنید.

همچنین این مقاله را می توانید بخوانید: بهترین و بدترین مکان ها برای قرار دادن جعبه بستر گربه
  • پاکیزگی بستر گربه ها

گربه‌ها جعبه‌های بستر تمیزتر را ترجیح می‌دهند، اما در خانواده‌هایی با چند گربه‌، ممکن است در مورد وجود بوی سایر گربه‌ها، پاکیزگی کمتری وجود داشته باشد.

راه حل چیست؟ اگر می خواهید گربه (یا گربه های خانگی شما) از جعبه های بستر گربه به درستی استفاده کنند، آنها را تمیز نگه دارید.

  • اندازه جعبه و مقدار بستر گربه

دلایل دیگری که ممکن است گربه در خارج از جعبه بستر گربه، شروع به انجام کارهای دفعی خود کند می تواند به خود جعبه مربوط باشد.

به گفته دکتر ساوارد، « چیزی که باید در نظر گرفت این است که آیا گربه شما به خوبی به جعبه بستر گربه توجه نمی کند، زیرا جعبه به اندازه کافی بزرگ نیست یا دو طرف جعبه به اندازه کافی بلند نیست.»

راه حل چیست؟ سعی کنید جعبه بزر گتر با اضلاع بالاتر را برای گربه خود آماده کنید.

  • نوع خاک بستر گربه

نوع بستر نیز ممکن است در این رفتار گربه ها نقش داشته باشد. گربه ها انواع مختلفی از بستر را ترجیح می دهند و این ترجیحات می تواند در طول زمان تغییر کند.

راه حل چیست؟ اگر اخیراً نوع بستر مورد استفاده برای گربه خانگی خود را تغییر داده اید، ممکن است لازم باشد بستری که گربه شما ترجیح می داده است را تهیه کنید.

  • استرس محیطی

هر یک از مسائل فوق می تواند باعث ایجاد استرس در گربه شما شود؛ استرس و اضطراب می تواند بر رابطه آنها با جعبه بستر گربه تأثیر بگذارد. استرس همچنین می تواند ناشی از تغییرات در زندگی یا محیط زندگی آنها باشد، مانند نقل مکان به خانه جدید، جابجایی یا فوت شخصی خاص یا اضافه شدن حیوان خانگی دیگر به خانواده.

نشانه های استرس می تواند متفاوت باشد. به دنبال موارد زیر در گربه خانگی خود باشید:

  • تغییر در عادات یا اعمال دفعی
  • کاهش اشتها
  • خوابیدن در مناطق غیرمعمول
  • نیاز به توجه به روش های مختلف
  • تغییرات در صداسازی
  • پنهان کردن بیشتر خود در مکان های مختلف

راه حل چیست؟ در این مورد بهتر است کمی محبت و توجه بیشتر به گربه را امتحان کنید. همچنین گربه شما ممکن است به راحتی و ثبات بیشتر در محیط خود نیاز داشته باشد.

بررسی دلایل عدم استفاده از جعبه خاک بستر

بررسی دلایل عدم استفاده از جعبه خاک بستر

گربه پیر من از جعبه زباله استفاده نمی کند!

اگر گربه سالخورده و پیر شما به طور ناگهانی از جعبه بستر خود استفاده نمی کند و هیچ تغییری در محیط اطرافش ایجاد نشده است، ممکن است یک مشکل در سلامتی، مرتبط با سن او، علت آن باشد. پیری بدن و آرتروز عواملی هستند که می توانند از دسترسی یا ورود گربه ها به جعبه زباله جلوگیری کنند.

راه حل چیست؟ مانند هر مشکل مشکوک دیگری برای سلامتی گربه ها، برای راهنمایی با دامپزشک تماس بگیرید.

چگونه می توان گربه را مجبور کرد از جعبه بستر گربه استفاده کند؟

هنگامی که یک گربه جدید را به خانه می‌آورید، دکتر ساوارد به صاحبان این حیوانات خانگی توصیه می کند: «یک فضای کوچک و ساکت با یک جعبه بستر گربه و وسایلی مانند یک اسباب بازی کوچک، آرامش لازم را برای گربه ایجاد کنید. گربه را در جعبه بستر بگذارید تا بداند کجا است. آنها باید تمایل داشته باشند که در صورت نیاز به جعبه تمیز وارد شوند.”

برای گربه هایی که به دلیل حرکت یا آسیب‌های دیگر در اطراف یک مکان خاص، دچار استرس می‌شود، سعی کنید برای چند روز، آنها را در فضایی با جعبه بستر متفاوت و غذای خاص محدود کنید، سپس به تدریج، آنها را به بقیه مکان ها در خانه وارد کنید. در حالی که آنها به تغییرات، کم کم عادت می کنند، مطمئن شوید که توجه بیشتری به گربه ها نشان می دهید.

 

منبع:

https://www.purina.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما