چگونه از گربه ها، همانند یک حیوان خانگی نگهداری کنیم؟

اطلاعات مفیدی را از دامپزشکان متخصص در حوزه گربه سانان در مورد نحوه نزدیک شدن، نگهداری و اهلی کردن گربه ها جمع آوری کرده ایم و همچنین بهترین نحوه برخورد با گربه های پرخاشگر و بد رفتار را ارائه نموده ایم. این نکات به شما کمک می‌کند تا در برخورد با گربه‌ها، مراقب باشید و چه بهتر که محترمانه‌تر عمل کنید.

رفتار شناسی در گربه ها

رفتار شناسی در گربه ها

رفتار شناسی در گربه ها

نحوه تعامل گربه خانگی تان با شما و افراد دیگر، به عواملی همچون خلق و خو، تجربیات گذشته و شرایط فعلی بستگی دارد. گربه‌های خجالتی، بسیار سخت تر و دشوارتر با افراد و محیط‌های نا آشنا سازگار می‌شوند و در موقعیت‌های جدید، بیشتر با حس ترس، واکنش نشان می‌دهند. بچه گربه ها در سنین 2 تا 7 هفتگی، یک مرحله یادگیری حساس را پشت سر می گذارند که دوره حساس “اجتماعی شدن” نامیده می شود.

در این مدت، بچه گربه ها یاد می گیرند که تماس با گونه های دیگر حیوانات خانگی مانند سگ ها و یا انسان ها و همچنین گربه های غریبه را بپذیرند. زمانی که یک بچه گربه را قبول می کنید و به خانه می آورید، این دوره معمولاً به پایان می رسد. بچه گربه هایی که در طول 2 تا 7 هفتگی از برخورد دوستانه و منظم انسان، برخوردار نشده اند، ممکن است در تمام طول زندگی خود از تماس با افراد ناراحت باشند.

روش نزدیک شدن به گربه

روش نزدیک شدن به گربه

چگونه به یک گربه نزدیک شویم؟

هنگام نزدیک شدن به گربه خانگی، بهتر است اجازه دهید او اولین حرکت را انجام دهد و به شما نزدیک شود. تصور کنید که با یک غول چند متری روبرو هستید! سپس می توانید واکنش های آن گربه را درک کنید.

کارهای کوچکی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا از نظر گربه، کمتر ترسناک به نظر برسید:

  • از تولید صداهای بلند و حرکات ناگهانی که ممکن است گربه شما را مبهوت کند، اجتناب کنید.
  • از تظاهر محبت کردن به او خودداری کنید، زیرا باعث می شود تهدید بزرگ تری به نظر برسید. در عوض روی زمین بنشینید تا خود را در سطح او قرار دهید.
  • سعی کنید گربه خانگی خود را به جای رفتن به فضای خصوصی او، به فضای خود دعوت کنید.
  • از تعقیب و دنبال کردن گربه خود بپرهیزید، زیرا این امر می تواند باعث ترس در او شود؛ همان تجربه ای که می تواند در تعاملات آینده با شما تأثیر منفی کند.

نزدیک شدن به یک گربه غریبه، همیشه یک پیشنهاد استرس آور و خطرناک است زیرا او برای شما آشنا نیست. اگرچه این گربه ممکن است دوستانه رفتار کند، اما یک صدا یا حرکت ناگهانی می تواند واکنش تهاجمی نسبت به شما ایجاد کند. هنگام رفتن به خانه یک شخص، همیشه ایده خوبی است که در مورد رفتار گربه آنها با غریبه ها سوال بپرسید. اگر این گربه با غریبه ها رفتار دوستانه ای دارد، قبل از اینکه بخواهید او را نوازش کنید، انگشتان خود را به او کمی نزدیک کنید تا بوی تان را حس کند و به شما نزدیک شود. اگر با یک گربه در فضای باز آشنا نیستید، نزدیکش نشوید. این کار از شما در برابر گاز گرفتن، پنجه زدن و بیماری های عفونی مانند هاری و بیماری ناشی از خراش با پنجه گربه محافظت می کند.

اگر گربه ناشناخته در خارج از منزل وجود داشته باشد، خطر بیشتری برای انتقال بیماری های عفونی وجود دارد که باید قبل از تماس فیزیکی، در نظر بگیرید. هاری، یک بیماری ویروسی کشنده است که از طریق گزیدن، قابل انتقال است. ویروس های بخش فوقانی دستگاه تنفسی، و دیستمپر گربه (ویروس پانلوکوپنی گربه) برای افراد مسری نیستند، اما می توانند روی دست ها و لباس ها برای گربه های آسیب پذیر در خانه، منتشر شوند. همچنین کک و تخم کک ها قابل انتقال به لباس ها یا کفش های افراد هستند.

کت کر تولید کننده خاک گربه با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب می باشد. جهت ثبت سفارش تناژ با کارشناسان فروش تماس بگیرید.
نحوه صحیح بغل کردن گربه

نحوه صحیح بغل کردن گربه

نحوه صحیح برداشتن و بغل کردن گربه خانگی

از دیگر نکات مهم نگهداری از گربه ها نحوه صحیح بغل کردن آن ها است. هنگامی که گربه خود را بلند می کنید، او ناگهان کنترل خود را از دست می دهد و احساس امنیت کامل او تغییر می یابد. برای برخی از گربه ها – به خصوص اگر در یک محیط جدید، حالت ترسیده داشته باشند، یا گربه های مضطرب – در صورت امکان نباید آنها را بلند کنید؛ این کار از استرس بیشتر در گربه و آسیب احتمالی به شما جلوگیری می کند. علائمی که نشان می دهد گربه شما استرس دارد عبارتند از: تنش بدن، مردمک های گشاد، کشیدگی پشت گوش ها و خش خش صدا.

هنگامی که می خواهید یا نیاز دارید گربه خود را بغل کنید، همیشه باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا در حین نگهداری از او، احساس امنیت را به او بدهید. اگر گربه شما مضطرب باشد یا استرس داشته باشد، ممکن است برای همراه شدن با شما مبارزه کند و به خودش یا به شما آسیب برساند. گربه‌های مختلف تحمل متفاوتی را برای بغل شدن توسط افراد نشان می دهند. در صورت لزوم، سعی کنید متناسب با سطح تحمل گربه خود، آنها را لمس کنید یا بغل بگیرید.

به جای اینکه گربه خانگی خود را بلند کنید، او را با غذا دادن یا اسباب بازی جذب کنید و او را به جایی که می خواهید یا نیاز دارید برسانید. اگر لازم است گربه خود را بردارید تا در کَریر قرار دهید، یا از خطر دور کنید، سبد حامل را نزدیک خود بگذارید و با آرامش، از پشت یا پهلو به سمت گربه خود حرکت کنید؛ زیرا آمدن از جلو، اغلب برایش تهدید کننده است.

به عنوان یک قانون کلی، شما باید از هر دو دست برای بلند کردن گربه خانگی خود استفاده کنید. یک دست باید پشت او را جمع کند، در حالی که دست دیگر از قفسه سینه در جلوی او حمایت می کند. مدت زمان آویزان شدن گربه در هوا را محدود کنید و تا آنجا که ممکن است تماس بدنی را برای گربه خود فراهم کنید تا او را ایمن نگه دارید.

از نگه داشتن گربه در بین انگشتانتان خودداری کنید، زیرا باعث اضطراب او می شود. بلند کردن گربه از طریق کتف، هرگز توصیه نمی شود. گربه های ماده، فقط در چند هفته اول زندگی، بچه گربه ها را از سمت سر حمل می کنند. حتی ممکن است برای گربه‌های سنگین‌تر، بلند شدن از طرف کتف، دردناک باشد. هر چه گربه خود را بهتر بشناسید، بهتر می توانید زبان بدن ظریف او را درک کنید. گربه شما ممکن است به بوهایی مانند منتول، یا عطرهای قوی پاسخ منفی نشان دهد و سعی کند از این بوها دور شود.

بهترین راه نوازش کردن گربه

بهترین راه نوازش کردن گربه

بهترین روش های نوازش گربه ها

گربه ها علی رغم تکامل شان، به عنوان شکارچیان انفرادی، بسیار اجتماعی هستند و زمانی که منابع (غذا، آب، سرپناه) فراوان باشد، گروه های اجتماعی را تشکیل می دهند. در داخل یک قلمرو، گربه ها به یکدیگر نزدیک هستند و یکدیگر را لمس می کنند تا پیوندهای خود را تقویت کرده و بوی گروهی را برای تشخیص راحت تر، حفظ نمایند. هنگامی که گربه خود را نوازش می کنید، این رفتار را انجام می دهید. وقتی گربه به شما نزدیک می شود، گاهی اوقات ممکن است به اشتباه، به عنوان “درخواست غذا” آن را تعبیر کنید. در برخی موارد، مصرف بیش از حد غذا و افزایش وزن ممکن است ناشی از این ارتباط نادرست باشد.

بیشتر گربه ها ترجیح می دهند در قسمت روی سر و گردن، آنها را لمس و نوازش کنید. وقتی افراد سعی می کنند گربه را در سایر قسمت های بدنش، نوازش کنند، ممکن است ناراحت، عصبی و حتی پرخاشگر شود. نژادهای خاصی از گربه‌ها با نوازش طولانی مدت، برانگیخته و خشن می‌شوند. این ها اغلب هنگامی که به حد تحمل خود رسیدند، دست شما را با چنگال های خود به نشانه هشدار، می خراشند. بهترین راه حل این است که با درک نشانه های ظریف در زبان بدن گربه، از رسیدن به آن نقطه اوج، خودداری کنید. اگر گربه شما در آغوش فرد دیگری است و او در حال حاضر ناراحت است، به جای اینکه بخواهید گربه خود را بردارید، بهتر است بلند شده و دور شوید.

اگر در رسیدگی به گربه خانگی، مشکلی پیش بیاید، چه وضعیتی رخ می دهد؟

به عنوان یک گونه حیوان خانگی، گربه ها برای مقابله با درگیری، به قدر کافی مجهز نیستند. گربه شما سعی می کند با فرار و پنهان شدن، از درگیر شدن در یک موقعیت ناراحت کننده جلوگیری کند. اگر این برایش امکان پذیر نباشد، ممکن است با شما رفتار پرخاشگرانه نشان دهد! اگر گربه شما ناراحت شد، می‌تواند ساعت‌ها و احتمالاً روزها قبل از آرام شدن، در همین حالت باقی بماند. بنابراین، ضروری است تا حد امکان از ایجاد چنین استرس هایی اجتناب کنید.

به تعامل با گربه ناراحت خود، اصرار نداشته باشید، زیرا ممکن است واکنش های او را تشدید کنید. در عوض، با رفتن به اتاق دیگری و بستن درب، خود را از موقعیتش دور کنید. یک دلیل معمولی که باعث ناراحتی گربه شما می شود، دیدن یک گربه نا آشنا در فضای آزاد است.

 مهم است که در این شرایط به گربه خود دست نزنید، بلکه سعی کنید با صداهای بلند، حواس او را پرت کنید یا یک پتوی بزرگ را روی گربه خود بیندازید تا او را از موقعیت استرس زا دور کنید. خود و هر حیوان دیگری را از اتاق خارج کنید. وقتی گربه شما آرام ‌تر است، رفتار آرام‌تری را با غذا دادن یا اسباب‌بازی ها نشان دهید و او را تحسین کنید.

اگر گربه شما در حال حاضر، ناراحت است و وضعیت او بحرانی نیست، بهتر است قبل از تلاش برای رسیدگی به او، صبر کنید تا گربه کاملاً آرام شود. اگر نمی‌توانید منتظر بمانید، مانند یک اقدام اورژانس پزشکی، باید دو حوله ضخیم حمام را روی هم قرار دهید و از آن‌ها برای گرفتن آرام گربه‌ استفاده کنید و آن را دور گربه بپیچید. مطمئن شوید که سر او را نیز مانند بقیه بدنش پوشانده اید. حوله ها از شما محافظت می کنند. برخی از گربه ها حتی تا حدودی با این کار، آرام می شوند، زیرا حوله ها برای آنها پوششی ایجاد می کنند.

قبل از اینکه بخواهید گربه ناراحت خود را به بغل بگیرید، مطمئن شوید که درب های اتاق ها را بسته اید و همه مکان های مخفی احتمالی را مسدود کرده اید. گربه شما ممکن است سعی کند به دلایل مختلف از جمله ترس، درد و بیماری، از لمس شما دوری کند و حتی ممکن است نسبت به شما تهاجمی شود.

به عنوان مثال، بیشتر گربه‌های مسن، از علائم آرتروز رنج می‌برند که می‌تواند دست زدن و نوازش منظم را برایشان دردناک تر کند. این موضوع را با دامپزشک در میان بگذارید و هر گونه کمک که ممکن است نیاز داشته باشید را درخواست نمایید. مطمئن شوید که با گربه خود با احترام و به شیوه ای گربه پسند رفتار می کنید.

 

منبع:

https://catfriendly.com/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما