آشنایی با تغذیه مناسب گربه

بحث تغذیه مناسب گربه همواره یکی از مهم‌ترین مواردی است که سرپرستان گربه در مورد آن پرسش‌های گوناگونی را مطرح می‌کنند. وجود مواد غذایی مختلف برای گربه‌ها ممکن است انتخاب یک رژیم صحیح را به امری دشوار تبدیل کند. از سوی دیگر، در بسیاری از موارد خریداری مواد غذایی نامناسب احتمال مشکلاتی همچون حساسیت‌های پوستی، استفراغ و… را افزایش می‌دهد. با ما همراه باشید تا به این پرسش بپردازیم که بهترین مواد غذایی برای گربه‌ها چه مواردی هستند و در این زمینه باید چه نکاتی را مورد توجه قرار بدهیم.

گربه‌ها از چه غذایی خوششان می‌آید؟

اگر به تازگی یک گربه دوست داشتنی را به سرپرستی گرفته‌‌اید‌، حتماً این پرسش مهم در ذهنتان شکل گرفته است که گربه‌ها دقیقاً چه غذایی را بیشتر دوست ‌دارند؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که گربه‌ها گوشتخوار هستند و به همین جهت لازم است که پروتئین نسبتاً زیادی در غذای آ‌ن‌ها وجود داشته باشد. گوشتخوار بودن این حیوان منجر به آن شده است که غذاهای دارای پروتئین بالا نزد گربه‌ محبوب‌تر به نظر برسند.

البته این بدان معنا نیست که هر نوع غذای پر از پروئتینی برای گربه‌تان مناسب است. در زمان انتخاب یک غذای سالم برای گربه‌تان باید مواردی همچون سن و همچنین اندازه بدن وی را در نظر داشته باشید. سلامت گربه شما به غذای او بستگی دارد و به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم حتماً یک رژیم غذایی کاربردی برای وی تهیه کنید. شما می‌‌توانید با مراجعه به یک دامپزشک از او بخواهید تا در این زمینه شما را یاری کند.

غذا دادن به گربه

غذا دادن به گربه

رژیم گیاهخواری برای گربه‌ها

یکی از تصورات بسیار اشتباه در مورد تغذیه مناسب گربه‌ها آن است که می‌توان این حیوانات را گیاهخوار کرد. این تصور نه تنها اشتباه است، بلکه مي‌تواند سلامت گربه‌تان را به طور کامل به خطر بیندازد. تکامل گربه‌ها در طی میلیون‌ها سال آن‌ها را به حیواناتی گوشتخوار تبدیل کرده است و این موضوع را حتی با توجه کردن به دندان‌های نیش گربه نیز می‌توان به خوبی مشاهده کرد. گربه‌ها برای ادامه زندگی خود به پروتئین موجود در مواد گوشتی نیاز دارند و حذف کردن چنین موادی از رژيم غذایی آن‌ها، نتیجه‌ای به جز ضعف شدید این حیوانات به دنبال نخواهد داشت.

بنابراین، اگر به فکر رشد صحیح گربه عزیز خود هستید و به او اهمیت می‌دهید، فکر استفاده از رژیم غذایی گیاهخواری را به طور کامل کنار بگذارید. شما می‌توانید برای تأمین پروتئین مورد نیاز او به دنبال تهیه غذای گربه بروید که معمولاً به شکل کنسرو شده هستند.

علاوه بر این، می‌توانید گوشت مورد نیاز گربه را به شکل خام و یا پخته در اختیار او قرار بدهید. نگران نباشید، گربه‌ها به راحتی گوشت خام را هضم می‌کنند و از این نظر هیچ مشکل خاصی ندارند. انتخاب کردن بین گوشت قرمز و گوشت سفید نیز به شما بستگی دارد.

شما می‌توانید هم از گوشت قرمز و هم گوشت سفید برای تغذیه گربه خود استفاده کنید و در این زمینه محدودیت خاصی وجود ندارد. البته توصیه می‌کنیم که از بین گوشت‌های مختلف، کمتر گوشت ماهی به گربه خود بدهید. این نوع گوشت چربی اسید چرب دارد.

افزایش میزان اسید چرب در بدن گربه منجر به آن خواهد شد که جذب ویتامین‌های گوناگون با مشکل مواجه شود. گوشت مرغ، گوشت گاو، گوشت گوسفند و مواردی از این دست می‌توانند بهترین انتخاب شما عزیزان به منظور تغذیه مناسب گربه‌تان باشند.

میزان غذای گربه

میزان غذای گربه

گربه باید چقدر غذا بخورد؟

اگرچه داشتن گربه‌های تپل و چاق شاید بامزه به نظر برسد، اما متأسفانه چاق بودن خطرات بسیار زیادی برای سلامتی این حیوانات دارد. گربه‌های خانگی نسبت به گربه‌های خانگی و یا گربه‌های وحشی تحرک بسیار کمتری دارند. از سوی دیگر، آن‌ها معمولاً غذای خود را به سادگی به دست می‌آورند و نیازی به شکار و یا پیدا کردن غذا از محیط‌های مختلف نخواهند داشت. مجموع این عوامل موجب می‌شود تا گربه‌های خانگی بیشتر در معرض چاقی قرار داشته باشند.

برای حل این مشکل لازم است که حتماً یک رژیم غذایی مناسب را برای گربه خود در نظر داشته باشید. رژیمی که میزان مواد غذایی در آن نه زیاد باشد و نه کم. تعادل در میزان غذا مهم‌ترین شرط برای سلامت گربه شما است و باید حتماً به این موضوع توجه داشته باشید.

اینکه گربه شما باید چقدر غذا بخورد باید با توجه به سن و همچنین نژاد او تعیین شود. به عنوان مثال گربه‌های مربوط به نژاد maincoon معمولاً بسیار بزرگ‌تر از سایر گربه‌ها هستند و به همین جهت لازم است میزان غذای بیشتری به آن‌ها داده شود. برای کسب بهترین پاسخ در این زمینه نیز باید با دامپزشک مشورت داشته باشید. به طور کلی، مهم‌ترین عوامل موجود که بر روی میزان غذای موردنیاز گربه اثر می‌گذارند عبارت‌اند از:

  • میزان فعالیت
  • سن
  • وزن
  • باردار بودن
  • سلامت

چند بار در روز باید به گربه خود غذا بدهیم؟

این فاکتور مهم در زمینه تغذیه گربه نیز به وضعیت کلی او ارتباط دارد. برخی از افراد در هر ساعتی از شبانه‌روز که گربه‌شان درخواست کند به او غذا می‌دهند. اگرچه این موضوع طبیعتاً به دلیل علاقه شما به گربه‌تان اتفاق می‌افتد، اما موضوع صحیحی در رابطه با تغذیه مناسب گربه نیست و به همین دلیل باید یک برنامه مشخص برای غذا دادن به گربه خود داشته باشید.

به طور معمول توصیه می‌شود که به بچه‌ گربه‌ها چهار بار در روز غذا بدهید. آن‌ها در دوران رشد خود به سر می‌برند و به همین دلیل لازم است که پروتئین موردنیاز بدنشان را دریافت کنند. این در حالی است که گربه‌های بزرگ‌تر معمولاً به سه یا دو وعده غذایی در طول شبانه‌روز نیاز دارند.

اگر گربه‌تان به تازگی بیماری خاصی را پشت سر گذاشته است، می‌توانید تعداد وعده‌های غذایی او را افزایش دهید، اما به محض اینکه دوران نقاهت به پایان رسید، بهتر است به همان عادت غذایی قبلی بازگردید. این امر به منظور جلوگیری از چاق شدن گربه‌تان نقشی اساسی ایفا می‌کند.

غذای مورد نیاز گربه

غذای مورد نیاز گربه

این غذاها را به گربه خود ندهید

همان‌طور که می‌دانید، برنامه غذایی گربه‌ها باید حساب‌شده باشد، در غیر این صورت ممکن است بدن آن‌ها دچار بیماری‌های تغذیه‌ای مختلفی شود. اگرچه گربه‌ها می‌توانند از مواد غذایی بسیار زیادی استفاده کرده و آن‌ها را هضم کنند، اما برخی مواد غذایی نیز وجود دارند که خوردن آن‌ها برای گربه بسیار خطرناک است. از جمله این مواد غذایی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انگور
  • هسته میوه
  • ذرت
  • شکلات
  • پیاز

این مواد می‌توانند سیستم گوارشی بدن گربه شما را به طور کامل مختل کنند، امری که طبیعتاً نتیجه مناسبی به دنبال نخواهد داشت. پس از اینکه گربه‌تان هر یک از مواد گفته شده را مصرف کرد باید سریعاً به یک دامپزشک کنید و موضوع را با وی در میان بگذارید.

همچنین این مقاله را می توانید بخوانید:

آیا می‌توان غذای سگ را به گربه داد؟

شاید در نگاه نخست فکر کنید که همه حیوانات خانگی می‌توانند از یک غذای مشترک استفاده کنند،‌ اما چنین موضوعی کاملاً نادرست است. در زمان تهیه غذای آماده گربه و غذای آماده سگ به وضعیت متابولیسم بدن آن‌ها توجه می‌شود و به همین دلیل چنین محصولاتی با هم متفاوت هستند.

شما نباید از غذای آماده سگ برای تغذیه گربه خود استفاده کنید. این امر نه تنها مواد غذایی موردنیاز بدن آن‌ها را تأمین نخواهد کرد، بلکه می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای گربه‌تان به ارمغان بیاورد. شایان ذکر است که ظرف غذای گربه و ظرف غذای سگ شما نیز باید در دو فضای جداگانه قرار بگیرند و بهتر است از هم فاصله داشته باشند. در این صورت در زمان غذا خوردن امکان قاطی شدن خوراکی‌های آنان وجود نخواهد داشت.

بهترین غذای گربه کدام است؟

نمی‌توان به یک مارک مشخص به عنوان بهترین مارک غذای گربه اشاره کرد. در رابطه با تغذیه مناسب گربه خود باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید که یکی از آن‌ها وجود علامت استاندارد بر روی غذاهای خریداری شده است. علاوه بر این، به تاریخ انقضای غذای گربه دقت کنید تا یک زمان‌بندی مناسب برای مصرف آن تهیه کنید. در کنار این موارد، توصیه می‌‌کنیم که غذای گربه خود را تنها از مراجع معتبر و دارای تجربه بالا خریداری کنید. سلامتی گربه شما به این نکات وابسته است.

سخن پایانی

اگر به فکر سلامت گربه دوست داشتنی خود هستید،‌ باید تغذیه او را کاملاً جدی بگیرید. گربه‌ها نسبت به غذای خود حساسیت زیادی دارند و به همین دلیل لازم است که تنها به سراغ موارد غذایی مناسب و سالم بروید. خوشبخانه امروزه امکان خریداری مواد غذایی سالم و مقوی برای گربه عزیز شما وجود دارد و لازم نیست که در این زمینه نگرانی خاصی داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما