راه های جلوگیری از ادرار گربه نر در خانه

یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقاتی که ممکن است با آن روبه‌رو شوید، دیدن ادرار گربه خود جایی به غیر از خاک گربه است. دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است گربه نر شما در خانه و به دور از خاک بستر ادرار کند. بعد از شناسایی این دلایل باید به دنبال راه‌های جلوگیری باشید. به دلیل اهمیتی که این موضوع به خود اختصاص داده است، قصد داریم در این مطلب شما را با راه‌های جلوگیری از ادرار گربه نر در خانه آشنا کنیم؛ ازاین‌رو تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بررسی راه های جلوگیری از ادرار گربه در خانه

بررسی راه های جلوگیری از ادرار گربه در خانه

چگونه از ادرار گربه در خانه جلوگیری کنیم؟

دلایل متعددی به چشم می‌خورند که باعث خواهند شد گربه شما در جایی غیر از جعبه ادرار کند. هرچند این امر می‌تواند شما را بسیار آزار دهد؛ اما باید در سریع‌ترین زمان ممکن دلیل آن را پیدا کنید. مشکلات سلامتی، اضطراب، قلدری و… از اصلی‌ترین دلایل به شمار می‌روند. در اینجا 5 روش آورده شده‌اند که می‌توانند کمک بزرگی برای شما در جهت جلوگیری از ادرار گربه در خانه باشند. توجه به آن‌ها را از یاد نبرید.

راه‌حل اول: با یک دامپزشک مشورت کنید

اگر به دنبال جلوگیری از ادرار گربه نر در خانه هستید، در ابتدا باید با یک دامپزشک مشورت کنید. مراجعه به یک دامپزشک باعث خواهد شد درباره موارد مختلفی اطلاعات کسب کنید و از این طریق کمک بسیار بزرگی برای گربه خود باشید. گاهی اوقات مشکلات مربوط به سلامتی باعث خواهند شد تا گربه شما جایی غیر از جعبه ادرار کند.

عفونت دستگاه ادراری، پرکاری تیروئید، سیستیت ایدیوپاتیک گربه (FIC)، سنگ‌های مثانه، آرتریت، دیابت و بیماری کلیوی تنها بخشی از مشکلات مربوط به سلامتی هستند که تأثیر بسیاری را روی حیوان خانگی شما می‌گذارند. زمانی که به یک کلینیک مراجعه کردید، دامپزشک سؤالات مختلفی را از شما خواهد پرسید. سپس معاینه‌های فیزیکی، آزمایش ادرار و انواع تست‌ها را شروع خواهد کرد. این آزمایش‌ها از آن جهت انجام می‌شوند که دامپزشک متوجه شد آیا دلیل این کار گربه پزشکی است یا رفتاری؟ اگر وقت کافی به آزمایش‌ها اختصاص داده شود، در آن صورت دامپزشک به‌خوبی متوجه خواهد شد که مسائل محیطی روی گربه تأثیر گذاشته‌اند یا خیر؟

مشورت با یک دامپزشک هنگام مشاهده ادرار گربه در خانه

مشورت با یک دامپزشک هنگام مشاهده ادرار گربه در خانه

راه‌حل دوم: محیط را به‌خوبی تمیز کنید

آیا تابه‌حال شنیده‌اید که مجرم به مکان جرم برمی‌گردد؟ این موضوع برای گربه‌ها نیز صدق می‌کند. ممکن است گربه شما تنها یک بار در جایی غیر از جعبه مخصوص خود دستشویی کرده باشد. در این شرایط حتماً محل مورد نظر را تمیز کنید تا هیچ رد و نشانه‌ای از بو باقی نماند؛ زیرا بوی ادرار، گربه را به همان محل دوباره برمی‌گرداند و ممکن است آنجا را به‌عنوان قلمرو خود شناسایی کند.

اگر ادرار گربه تازه است، می‌توانید از حوله‌های کاغذی یا پارچه‌ای برای تمیز کردن آن استفاده کنید؛ اما درصورتی‌که ادرار قدیمی‌تر است، باید به دنبال روش‌های دیگر باشید. به‌عنوان‌مثال اگر گربه روی ملافه، لباس، حوله  و موارد مشابه ادرار کرده است، می‌توانید آن‌ها درون ماشین لباسشویی بیندازید تا با آب سرد تمیز شوند. سپس بعد از شستشوی کامل آن‌ها را در محیط باز آویزان کنید تا با هوای طبیعی خشک شوند.

اگر ادرار روی کف و سایر سطوح سخت خشک شده است، مناسب‌ترین گزینه‌ها برای پاک‌سازی استفاده از محلول تمیزکننده خانگی یا پاک‌کننده‌های مخصوص حیوانات است. اگر ادرار گربه روی فرش، تشک و سایر اثاثیه خانگی خشک شده باشد، به شما پیشنهاد می‌دهیم از پاک‌کننده‌های آنزیمی یا باکتریایی بهره ببرید. با این کارها می‌توانید بوی ایجادشده را از بین ببرید و از تکرار ادرار گربه نر در خانه جلوگیری به عمل بیاورید.

تمیز کردن محیطی که گربه در آنجا ادرار کرده است

تمیز کردن محیطی که گربه در آنجا ادرار کرده است

راه‌حل سوم: به مشکلات قلمرو گربه خود رسیدگی کنید

نشانه گذاری گربه نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. گاهی اوقات گربه‌ها ادرار خود را به‌صورت کامل تخلیه نمی‌کنند و تنها به دنبال تعیین قلمرو و اسپری کردن هستند. دلایل مختلفی مبنی بر انجام این کار وجود دارند که باید به‌صورت کامل آن‌ها را شناسایی کرده و در جهت رفع و برطرف کردن آن‌ها قدم بردارید.

اسپری کردن گربه‌ها به این صورت است که آن‌ها در ابتدا روی یک سطح عمودی قرار می‌گیرند و مقدار بسیار کمی از ادرار خود را به‌عنوان نشانه برجای می‌گذارند؛ به همین دلیل اگر به طور اتفاقی متوجه این موضوع شدید، به احتمال بسیار قوی گربه شما به دنبال نشانه‌گذاری قلمرو خود است. این وظیفه شما است که متوجه شوید گربه شما تخلیه ادرار انجام داده است یا اسپری کردن؟

لازم به ذکر است ادرار گربه‌ها حالت افقی دارد؛ اما همان‌طور که اشاره کردیم اسپری کردن به‌صورت عمودی انجام می‌شود. تنها گربه‌های نر نشانه‌گذاری دارند؛ به همین علت توصیه می‌شود قبل از رسیدن به سن 5 ماهگی نسبت به عقیم کردن آن‌ها اقدام کنید. البته برخی از گربه‌های عقیم‌شده نیز این کار را تکرار می‌کنند؛ ازاین‌رو وظیفه شما این است احساس امنیت را به گربه خود هدیه دهید.

 همچنین پاشش ادرار بر اثر اضطراب ممکن است رخ دهد؛ ازاین‌رو می‌توانید به یک دامپزشک مراجعه کنید تا داروی تسکین اضطراب را به گربه شما تجویز کند. داروی ضداضطراب فلوکستین گزینه مناسبی برای گربه است. به‌طورکلی در ابتدا باید دلیل ادرار گربه نر در خانه را پیدا کنید و سپس بر اساس آن بهترین روش‌ها را برای جلوگیری از تکرار مجدد، به کار بگیرید.

رسیدگی به مشکلات قلمرو گربه

رسیدگی به مشکلات قلمرو گربه

راه حل چهارم: از جعبه‌های مختلف استفاده کنید

حالا نوبت آن است راه‌حل دیگری را امتحان کنید. اگر متوجه شده‌اید گربه شما مکان‌های مختلف را برای دستشویی کردن انتخاب می‌کند، می‌توانید در نقاط مختلف خانه از جعبه‌های گوناگون استفاده کنید. این موضوع برای افرادی که دارای چندین گربه هستند، بیشتر صدق می‌کند؛ زیرا گربه‌ها به ادرار و مدفوع دیگران واکنش نشان می‌دهند.

همچنین ظرف دستشویی گربه باید در جای مناسبی باشد. قرار دادن جعبه درون کابینت، گوشه‌ای از اتاق و… ایده جالبی نیست؛ زیرا ممکن است گربه شما توانایی پیدا کردن آن را نداشته باشد؛ پس جعبه‌ها را در مکان‌های غیرقابل‌پیش‌بینی قرار ندهید. با استفاده از چندین جعبه مخصوص و قرار دادن آن‌ها در جای مناسب می‌توانید از ادرار گربه نر در خانه جلوگیری به عمل بیاورید.

راه‌حل پنجم و نهایی: از ظرف و خاک مناسب استفاده کنید

ظرف‌های دستشویی در انواع مختلفی وجود دارند و هرکدام از آن‌ها می‌توانند مشخصات گوناگونی داشته باشند. جعبه‌های بستر علاوه بر اینکه باید با دکوراسیون کلی خانه مطابقت داشته باشند، باید از آشفتگی و همچنین پخش کردن بو نیز جلوگیری به عمل بیاورند. جعبه‌هایی که محصور هستند، غالباً با مشکلات بسیاری همراه هستند؛ به‌گونه‌ای که گربه‌ها ترجیح می‌دهند برای راحت کردن کار خود از آن استفاده نکنند و در خانه ادرار کنند.

همچنین این مقاله را می توانید بخوانید:

جعبه خاک گربه ایده‌آل گزینه‌ای است که کاملاً بزرگ و باز باشد. همچنین گربه شما باید بتواند به‌راحتی وارد جعبه خود شود. لازم به ذکر است خاک گربه نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. شما باید از خاکی استفاده کنید که هیچ حساسیتی را منجر نشود. مجموعه کت کر ارائه‌دهنده بهترین خاک بستر است. شما می‌توانید با خیالی راحت از محصول بسیار باکیفیت بهره‌مند شوید.

استفاده از بهترین ظروف و خاک برای ادرار گربه

استفاده از بهترین ظروف و خاک برای ادرار گربه

سخن آخر

یکی از مشکلاتی که گربه دارها ممکن است با آن روبه‌رو شوند، دیدن ادرار در خانه است. دلایل مختلفی وجود دارند که گربه‌ها هر جا جز جعبه خود را برای ادرار انتخاب می‌کنند. به‌عنوان صاحب گربه باید دست به شناسایی این دلایل بزنید و سپس راه‌های مختلفی را برای کنار گذاشتن کامل این موضوع امتحان کنید. در این مطلب به بررسی راه‌های جلوگیری از ادرار گربه نر در خانه پرداختیم. همچنین راه‌های تمیز کردن ادرار گربه در شرایط گوناگون را معرفی کردیم. اگر به دنبال بهترین خاک بستر است، با کت کر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما