چگونه از گربه خانگی خود مراقبت کنیم؟

گربه ها با داشتن شخصیت بازیگوش، رفتار محبت آمیز و چهره های دوست داشتنی خود می توانند حیوان خانگی ایده آلی باشند. اما، با وجود این نظریه عمومی، گربه ها نیازمند نگهداری ویژه و خاص هستند! برای اینکه گربه خود را سالم و شاد نگه دارید، باید بدانید که چگونه از این دوست پشمالوی جدید خود مراقبت کرده و بهترین زندگی ممکن را برایش فراهم کنید. در این مقاله سعی داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه از گربه خانگی خود مراقبت کنیم.

چگونه از گربه خانگی خود مراقبت کنیم؟

بخش اول: آموزش درست کردن خانه جدید برای گربه

1-گربه خود را تشویق کنید که از جعبه بستر گربه استفاده کند.

بیشتر گربه ها به دلیل بافت خاک گربه، ماندن در جعبه بستر را به سایر قسمت های خانه ترجیح می دهند. اما، هنوز مراحلی وجود دارد که باید انجام دهید تا مطمئن شوید که جعبه بستر گربه را به عنوان بهترین مکان برای کارهای دفعی گربه، آماده کرده اید. جعبه را در مکانی ساکت قرار دهید که گربه توسط افراد، سگ خانگی یا صداهای بلند، اذیت نشود.

برای تمیز نگه داشتن جعبه بستر گربه، مطمئن شوید که زباله ها را روزانه جمع می کنید و جعبه را به صورت هفتگی تمیز می نمایید. همچنین باید حداقل هفته ای یک بار، بستر آلوده را با بسترهای تازه جایگزین کنید.

جعبه های بستر گربه کافی را برای بیش از یک گربه در خانه تان تهیه کنید. اگر 2 گربه دارید، به 3 جعبه در مناطق مختلف خانه نیاز دارید. یک گربه ممکن است سعی کند گربه ای را که کمتر بر جعبه تسلط دارد، از استفاده از آن جعبه بترساند.

همچنین این مقاله را می توانید بخوانید:

2-جعبه بستر گربه را به مکانی راحت تبدیل کنید.

گربه خود را هنگام استفاده از جعبه بستر گربه نترسانید، زیرا ممکن است ارتباط بدی با جعبه برقرار کند و از آن دوری کند. یک جعبه بزرگ بخرید، حتی اگر مجبور باشید پول بیشتری خرج کنید. گربه ها در یک جعبه بزرگ تر (از نظر مساحت، نه ارتفاع) راحت تر هستند.

برند خاک گربه خود را عوض نکنید، زیرا گربه ها تغییر ناگهانی را دوست ندارند. جابجایی از یک بستر به یک نوع دیگر بستر، ممکن است گربه را چنان ناراحت کند که برای همیشه از استفاده از جعبه خود، دور شود. از بسترهای بسیار معطر که ممکن است گربه را از استفاده از جعبه بستر گربه منصرف کند، خودداری کنید.

3-نیازهای گربه های جوان تر یا پیرتر را در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید که بچه گربه‌ها و گربه‌های مسن‌تر مبتلا به آرتریت یا سایر مشکلات سلامتی، ممکن است برای داخل و یا خارج شدن از جعبه ‌ای که ارتفاعش خیلی بلند است، مشکل داشته باشند. برای بچه گربه ها و گربه ها با نیازهای خاص، از جعبه های با ارتفاع کوتاه تر، در یک منطقه با دسترسی آسان تر استفاده کنید یا یک جعبه بستر با قابلیت تنظیم بخرید.

4-یک بستر برای خاراندن پنجه ها به گربه بدهید.

خراشیدن، بخشی طبیعی از رفتار گربه است و هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید آن را از بین ببرید. اگر گربه شما هنوز چنگال های قوی دارد، به یک یا دو پایه یا بستر مناسب برای خراش نیاز دارید تا از خراشیدن مبلمان، سطوح چوبی و غیره جلوگیری نمایید. با ارائه یک بستر خوب، به گربه اجازه می‌دهید رفتار عادی و سالمی داشته باشد.

5-گربه را از پرسه زدن در مکان های ممنوعه دور کنید.

گربه‌ها کنجکاو هستند و روی پیشخوان ‌ها یا مکان‌های دیگری که می‌خواهید از آن‌ها دوری کنند، می‌پرند. تشک‌ها، اسپری آب، یا حتی یک «نه» شدید با صدای بلند، می‌تواند این رفتار را اصلاح کند. با گذشت زمان و حوصله زیاد، می توانید به گربه خود بیاموزید که از مناطق اختصصی شما، دور بماند.

می توانید از قوطی جغجغه ای نیز استفاده کنید (یک قوطی نوشابه خالی که با چند سنگریزه پر شده و دهانه آن کاملاً چسبانده شده است). آن را به آرامی روی زمین پرتاب کنید تا گربه را از سطوح ممنوعه بترسانید. قوطی را به سمت گربه پرتاب نکنید، زیرا ممکن است به او آسیب برساند.

 

6-استفاده از محصولات انتشار فرومون گربه را در نظر بگیرید.

این محصولات، موادی هستند که هوا را با فرومون‌های مصنوعی آرام‌بخش، پر می‌کنند، و اغلب به صورت اسپری یا پخش‌کننده‌های خودکار هستند که به پریز برق متصل می‌شوند. این دستگاه ها می توانند به حل مشکلات جعبه بستر گربه یا خراشیدن پنجه ها کمک کنند. همچنین ثابت شده است که گربه های مضطرب را آرام می کنند.

بخش دوم: غذا دادن به گربه خانگی

1-تصمیم بگیرید که چه نوع غذایی به گربه خود بدهید.

طیف وسیعی از انواع غذای گربه موجود است: غذای خشک، نیمه مرطوب و کنسرو شده، انواع رایج آنها هستند. غذای خشک، به راحتی قابل ذخیره است، اما گربه ها برای طعم غذاهای نیمه مرطوب و کنسرو شده، بسیار مشتاق هستند. نوع دوم غذای گربه می تواند مایعات بیشتری را نسبت به غذاهای خشک به رژیم غذایی گربه اضافه کند. به طور کلی، نوع غذا به سلیقه گربه و صلاحدید صاحب او بستگی دارد. گاهی اوقات، یک گربه با یک وضعیت پزشکی خاص، ممکن است به یک نوع دیگر غذا نیاز داشته باشد. برای توصیه ها با دامپزشک مشورت کنید.

2-یک مارک خوب از غذای گربه را انتخاب کنید.

مانند سایر حیوانات، گربه ها نیز نیازهای غذایی خاصی دارند. آنها “گوشتخواران معروف” هستند، به این معنی که برای جلوگیری از خطرات شدید برای سلامتی، به مصرف پروتئین های حیوانی نیاز دارند. از دامپزشک در مورد یک غذای با کیفیت خوب سوال کنید. محصولات ارزان تر ممکن است مواد مغذی کافی را برای شادی و سلامت گربه شما را تامین نکنند.

به دنبال غذاهای خوب برای گربه خود باشید که مقادیر زیادی پروتئین حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ، بوقلمون یا ماهی را تأمین می کند. همچنین به دنبال اسیدهای آمینه مهم مانند تورین و آرژنین و اسیدهای چرب مانند اسید آراشیدونیک و لینولئیک باشید.

از دادن غذای انسان به گربه ها خودداری کنید، مگر اینکه نوع غذا را با دامپزشک مطرح کرده باشید. برخی از غذاهای انسان می تواند گربه را به شدت بیمار کند یا حتی برای گربه ها سمی باشد (مانند شکلات).

 

3- دستورالعمل غذای پیشنهادی برای گربه خود را دنبال کنید.

به طور کلی، گربه ها بر اساس سن، وزن و سطح فعالیت شان تغذیه می شوند. آنها ترجیح می دهند در طول روز وعده های غذایی مکرر و کوچک تر را بخورند. در صورت داشتن هر گونه برنامه غذایی، از دامپزشک بخواهید توصیه هایی در مورد اینکه چگونه به گربه خود غذا دهید، دریافت کنید.

 

4-به گربه خود بیش از حد غذا ندهید.

توصیه های دامپزشک خود را به دقت دنبال کنید و مطمئن شوید که گربه شما به اندازه کافی ورزش می کند، زیرا چاقی یکی از بزرگ ترین مشکلات برای سلامتی است که گربه های امروزه با آن مواجه هستند. گربه های چاق با نزدیک شدن به میانسالی، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. اضافه وزن همچنین آرتریت، بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی را در گربه ها تشدید می کند.

بخش سوم: روش های سالم نگه داشتن گربه

1- گربه خود را بسته به نیاز برس بزنید.

ممکن است فکر کنید چون گربه ها خودشان را مرتب می کنند، نیازی به برس زدن آنها ندارید. اما باید گربه ها با موی بلند را چندین بار در هفته و گربه ها با موی کوتاه را هر هفته برس بزنید. این به کاهش ریزش مو در خانه کمک می کند و همچنین به گربه کمک می کند تا از جمع شدن گلوله های موی مخفی در بدنش در امان باشد.

برای گربه هایی که ریزش مو دارند (به خصوص گربه های مو بلند)، از شانه ای استفاده کنید که رشته های فلزی ظریفی دارد. این شانه، به عمق لایه زیرین نفوذ می کند و ریزش را از بین می برد.

 

2-هنگام برس زدن گربه را از نظر شرایط پوستی بررسی کنید.

مراقب هر گونه کک یا انگل دیگر، قرمزی پوست، توده، برآمدگی یا سایر مشکلات پوستی باشید. در صورت مشاهده موارد مشکوک، دامپزشک را در جریان بگذارید و در مورد نحوه مراقبت از آن راهنمایی بخواهید. حتماً زیر شکم گربه را با دستان خود چک کنید.

 

3-برای ویزیت سالانه توسط دامپزشک برنامه ریزی کنید.

درست مانند هر عضوی از خانواده، گربه نیز نیاز به معاینه پزشکی منظم دارد. برخلاف کودکان انسان، گربه‌ها وقتی حالشان خوب نیست، قادر نیستند به ما اطلاع دهند. آنها به صاحبان خود متکی هستند تا آنها را برای معاینات پزشکی منظم نزد دامپزشک ببرند. مهم است که گربه، حداقل سالی یک بار برای معاینه فیزیکی به دامپزشک برده شود: دندان ها، گوش ها، چشم ها، قلب، واکسن های تقویت کننده، و درمان های کک/کرم؛ از مهم ترین مراقبت ها هستند.

همه صاحبان گربه باید در نظر داشته باشند که حیوان خانگی خود را در برابر موارد زیر واکسینه کنند: آنتریت عفونی گربه (FIE)، آنفولانزای گربه و ویروس لوسمی گربه (FeLV). همه این عوامل بیماری زا می توانند گربه ها را در صورت آلوده شدن از بین ببرند، بنابراین مهم است که از حیوان خانگی خود محافظت کنید. دامپزشک شما می تواند دقیقاً واکسیناسیون مورد نیاز برای حیوان خانگی شما را توصیه کند. اگر نگران سلامتی یا رفتار گربه خود هستید، باید در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید. گربه‌های مسن‌تر ممکن است دو بار در سال برای سلامتی به دامپزشک نیاز داشته باشند.

همچنین این مقاله را می توانید بخوانید:

بررسی بیماری آسم در گربه ها؛ انتخاب بهترین بستر برای گربه های مبتلا به آسم

4- بچه گربه ها بیشتر به دامپزشک نیاز دارند.

درست مانند نوزادان انسان، بچه گربه ها بیشتر از گربه های بالغ نیاز به مراجعه به دامپزشک دارند. با شروع حدود 8 هفتگی، آنها به 2-3 بار ویزیت نیاز دارند تا سری واکسیناسیون و درمان های خود را انجام دهند. این برنامه ها شامل واکسن دیستمپر گربه و واکسن هاری می شود. دامپزشک در مورد مزایای واکسیناسیون اختیاری نیز صحبت خواهد کرد. در مورد خطرات بیماری هایی مانند لوسمی گربه ها بپرسید و تصمیم آگاهانه ای در مورد اینکه کدام واکسن لازم است، بگیرید.

دامپزشک همچنین بچه گربه را از نظر کک و کنه گوش بررسی می کند و در صورت نیاز آنها را درمان می کند. مطمئن شوید که بچه گربه تحت درمان لازم قرار می گیرد. اکثر بچه گربه ها دارای کرم های حلقوی هستند که می توانند رشد را متوقف کنند و به انسان منتقل شوند.

 

5-گربه خود را عقیم کنید

عقیم کردن گربه ماده یا عقیم کردن گربه نر، فواید مثبت زیادی دارد. رفتارهای ناخواسته مانند تمایل به پاشیدن ادرار را کاهش می دهد. از نظر فیزیکی، از بارداری ناخواسته و بیماری هایی مانند پیومترا محافظت می کند. با این حال، مهمترین چیز این است که تعداد بچه گربه های ناخواسته در جهان را کاهش می دهد! از دامپزشک در مورد زمان عقیم کردن بچه گربه ها سوال کنید. به طور کلی، دامپزشکان محدوده سنی 2 تا 6 ماه را توصیه می کنند.

6-گربه را به مسواک زدن عادت دهید.

گربه ها می توانند از بیماری های دندانی رنج ببرند. برای مسواک زدن دندان های گربه خود، به یک مسواک نرم و خمیر دندان دامپزشکی نیاز دارید. هرگز از خمیر دندان انسانی استفاده نکنید – فلوراید بیش از حد می تواند معده گربه شما را ناراحت کند. غلظت بالای فلوراید در خمیر دندان انسان، می تواند سمی باشد.

با پیشنهاد دادن طعم خمیر دندان دامپزشکی به گربه، این کار را شروع کنید. دفعه بعد اجازه دهید خمیر دندان را بچشد و سپس انگشت خود را در امتداد لثه دندان های بالایی بکشید. این روند را با مسواک، تکرار کنید. موهای مسواک را در امتداد خط لثه دندان‌های عقب و بالایی او قرار دهید و کمی به سمت بالا زاویه دهید، بنابراین موها زیر خط لثه قرار می گیرند. از سمت پشت به جلو کار کنید، حرکت های دایره ای کوچکی در امتداد خطوط لثه بکشید. مسواک زدن دندان های حیوان خانگی شما باید کمتر از 30 ثانیه طول بکشد. در ابتدا سعی نکنید کل دهانش را مسواک بزنید. اگر او به شما اجازه دهد قسمت بیرونی دندان های بالایی او را مسواک بزنید، بسیار عالی است.

7-در صورت نیاز برای تمیز کردن حرفه ای دندان برنامه ریزی کنید.

حتی با بهترین روش مسواک زدن، برخی از گربه‌ها ممکن است به تمیز کردن حرفه‌ای دندان ها نیاز داشته باشند. در حالی که مسواک زدن، پلاک دندان، و تجمع آنها روی سطوح قابل مشاهده دندان را کاهش می دهد، نمی تواند به پلاک های زیر خط لثه برسد. روش تمیز کردن حرفه ای به دامپزشک این فرصت را می دهد تا دهان گربه را با آرامش به طور کامل معاینه کند. برخی از علائم بیماری دندان در گربه ها عبارتند از:

  • بوی بد دهان
  • لق شدن دندان ها
  • تغییر رنگ دندان ها
  • حساسیت یا درد در دهان
  • خون ریزی
  • آبریزش زیاد یا انداختن غذا هنگام غذا خوردن
  • از دست دادن اشتها یا کاهش وزن

8-مطمئن شوید که گربه شما برای بازی زمان کافی دارد.

گربه شما نیاز به تعامل روزانه با شما دارد تا هم از نظر عاطفی شاد باشد و هم از نظر جسمی رشد کند. از اسباب بازی های گربه، صحبت کردن با او و نظافت به عنوان فرصتی برای گذراندن وقت با هم استفاده کنید. نشانگرهای لیزری، توپ‌ ها، موش‌های اسباب بازی و اسباب‌بازی‌های توپکی راه‌های خوبی برای جذب گربه در بازی هستند.

یک بازی جذاب وجود دارد که می توانید با گربه خود انجام دهید: سعی کنید یک خوراکی را در جایی پنهان کنید و از یک نشانگر لیزری استفاده کنید تا گربه را به سمت غذا راهنمایی کند. نشانگر لیزری را طوری حرکت دهید همچنان که یک موش واقعی حرکت می کند سعی کنید آن را در مکان‌های کوچک و زیر نقاط پنهان نشان دهید. این کار باعث می شود که گربه احساس شکار را داشته باشد و در پایان به او پاداش داده می شود!

بخش چهارم: مراقبت از یک گربه خوب و محبوب

1-تصمیم بگیرید که آیا یک بچه گربه می خواهید یا یک گربه بالغ.

بچه گربه ها بسیار وسوسه انگیز و جذاب هستند، اما با خودتان صادق باشید؛ آیا می توانید با این سطح انرژی روبرو شوید و مسئولیتش را بر عهده بگیرید؟ یک گربه بالغ، نسبت به از یک بچه گربه آرام تر و ساکت تر است، اما ممکن است از ابتدای زندگی اش مشکلات رفتاری داشته باشد. گربه های بالغ نیز ممکن است شرایط پزشکی داشته باشند که باید زودتر از یک بچه گربه به آنها رسیدگی کنید. همچنین بچه گربه ها اغلب رفتارهای پنجه زدن داشته باشند. تصمیم بگیرید که کدام نوع گربه را می خواهید نگهداری کنید.

2-مشکلات پزشکی که ممکن است برای یک گربه خاص وجود داشته باشد را در نظر بگیرید.

به خصوص اگر به یک نوع خاص گربه توجه دارید، در مورد سابقه پزشکی آن بپرسید و ببینید آیا به مراقبت طولانی مدت نیاز دارد یا خیر. آیا می توانید نیازهای پزشکی این گربه را تامین کنید؟

حتی اگر گربه سالم است، نژاد آن را در نظر بگیرید. گربه های اصیل از نژادهای مختلف می توانند مشکلات ژنتیکی خود را داشته باشند. به عنوان مثال، گربه هایی با صورت صاف، اغلب دچار مشکلات تنفسی می شوند. گربه های اصیل، بیشتر از گربه های معمولی، به مشکلات ژنتیکی پزشکی مبتلا می شوند.

 

3-مدت زمانی را که برای یک گربه می توانید اختصاص دهید در نظر بگیرید.

در حالی که گربه مانند سگ، نیازی به پیاده روی روزانه ندارد، فریب نخورید که گربه های بالغ و بچه گربه ها را هر زمان که بخواهید می توانید در اختیار داشته باشید. این ها حیوانات خانگی فعالی هستند که به بازی زیادی نیاز دارند و همراهان مهربانی هستند و نیاز به توجه بیشتری دارند. همچنین شما باید زمانی را برای تمیز کردن جعبه بستر گربه و دادن وعده های غذایی به گربه خود صرف کنید.

میانگین طول عمر یک گربه خانگی، 13 تا 17 سال است، بنابراین توجه داشته باشید که در حال انجام تعهد طولانی مدت برای یکی از اعضای جدید خانواده هستید.

4-محاسبه کنید که آیا توانایی خرید یک گربه را دارید یا خیر.

هزینه خرید یک گربه خانگی با توجه به عوامل مختلف، متفاوت است. گربه های ارزان قیمت و بسیار گران قیمت وجود دارند. باید علاوه بر هزینه خرید گربه، هزینه هایی هم برای خرید لوازم و وسایل او اختصاص دهید و هر ماه، یا هر سال، او را برای مراقبت های پزشکی به دامپزشک ببرید.

5-پذیرش یک گربه از مرکز حیوانات خانگی را در نظر بگیرید.

در این حالت، هزینه شما با توجه به حالت قبل، بسیار کم است: یک گربه کاملاً واکسینه شده، تحت معاینه بهداشتی، و عقیم شده در این شرایط دریافت می کنید. اگر مسئولیت پذیری باشید، یک گربه “رایگان”، برایتان ارزشمند خواهد بود.

حیوان یک کالا نیست! سعی کنید یک گربه را به سرپرستی بگیرید تا  اینکه بخرید. با این کار به چرخه طبیعی زاد و ولد حیوانات کمک می کنید.

بخش پنجم: نکات تکمیلی درباره نگهداری از گربه های خانگی

  • اگر قصد دارید گربه خانگی داشته باشید، مطمئن شوید که بیمه حیوان خانگی دارید تا در صورتی که برای بچه گربه شما اتفاقی افتاد، از بیمه استفاده کنید.
  • گربه ها پنجه دارند و اگر هیجان زده شوند، از چیزی بترسند یا عصبانی باشند از آن استفاده می کنند. پس مراقب باشید، گربه شما را پنجه می زند. اکثر خراش ها تصادفی هستند.
  • اگر گربه ‌تان واقعاً می‌خواهد او را نوازش کنید، به او این فرصت را بدهید که در سراسر خانه پرسه بزند. خود به خود به سراغ شما خواهد آمد.
  • سعی کنید آب تصفیه شده را به گربه خود بدهید، اگر گربه شما نسبت به نوشیدنی حساس است، آب لوله کشی برایش استفاده نکنید.
  • اگر گربه شما آب کافی نمی‌نوشد یا از دستشویی استفاده نمی ‌کند، در اسرع وقت او را نزد دامپزشک ببرید.
  • مطمئن شوید که گربه شما فضای مخصوص به خود را دارد. فضایی که هیچکس او را اذیت نخواهد کرد. فضایی که وقتی احساس استرس می کند یا فقط می خواهد استراحت داشته باشد، به آنجا می رود.
  • شیر می تواند معده گربه را ناراحت کند. آب، بهترین مایع برای گربه ها است.
  • مراقب باشید چه نوع گیاهانی را در خانه نگهداری می کنید. انواع خاصی از گل های زینتی می توانند برای حیوانات خانگی بسیار سمی باشند (به عنوان مثال، Poinsettias).
  • از دامپزشک محلی خود بخواهید یک تراشه ردیابی را برای قلاده گربه شما قرار دهد. این کار پیدا کردن گربه و ردیابی او را در صورت گم شدن آسان تر می سازد.
  • اگر توسط گربه گاز گرفته شدید، زخم تان را با آب و صابون و سپس الکل (یا مواد ضد عفونی کننده دیگر) تمیز کنید و بانداژ ببندید. اگر تورم یا علائم عفونت دیدید، به پزشک مراجعه کنید.
  • بچه گربه خود را در داخل خانه نگه دارید. گربه های فضای باز به دلیل جراحات، بیماری ها، حمله سگ ها و سایر خطرات طول عمر بسیار کمتری نسبت به گربه های داخل خانه دارند.
  • اطمینان حاصل کنید که گربه شما فرصت آزادی و پرسه زدن در داخل خانه را دارد وگرنه ممکن است احساس کند در داخل خانه حبس شده است.

کت کر تولید کننده بهترین خاک گربه با بالاترین کیفیت می باشد. جهت استعلام قیمت عمده با ما تماس بگیرید.

منبع:

https://www.wikihow.pet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما